En riktig glad-dag

Så underbart att vara ledig en hel dag och jag har verkligen maxat den med skojigheter!

Började med en löptur och fötterna var minsann glada nästan hela tiden. Kanske för att jag hittade en snö- och isfria grusväg.

Skogsvägarna är mest som en knölig isbana så jag undvek dem. Därför blev det även en hel del asfalt men det funkade faktiskt ok!
Tänk om fossingarna är nöjda med att ”bara” få behandling av naprapaten lite oftare? Skulle dock behöva någon slags mängdrabatt då för det är ju inte precis gratis att gå dit…

Innan mat, matlådefix och en stunds siesta så drog jag till havet. Frånlandsvind, en halv grad både i vattnet och i luften och kristallklart vatten. Gissa om jag njöt?

Screenshot

Avslutade hela kalaset med torsdags-dubbeln. Jag är medveten om jag nog låter löjligt entusiastisk över dessa pass men det går liksom inte att låta bli för de är sjukt roliga och bra!

Har du också hittat på något skoj i dag?

Kram från Ingmarie

Vilken helg!

Jag vet inte ens hur jag ska sammanfatta denna helgen för det går faktiskt inte.
Jag är liksom överväldigad av tacksamhet och lycka.

Hela helgen har jag blivit så galet firad att jag är alldeles snurrig i hela kroppen. Så himla skoj att så många kom på mitt kalas och stannade till långt in på natten.
Massor av skratt, prat, kramar, blommor, mat och presenter. Vilka vänner och familj jag har alltså! Snacka om att vara priviligerad på så oräkneliga många olika sätt och vis.
Från hela mitt hjärta; TACK!

Maten glömde jag helt ta bilder på men några av ballongerna är i alla fall kvar.

Två (iskalla) löppass har jag hunnit med.

Löppasset i dag blev ett A till B för att på så vis möta upp med Anders, Mattis och Maja. De två sistnämnda har varit här hos oss sen i fredags och det har varit så himla mysigt att ha tid att prata och bara hänga.

Vi sågs vid ett av våra favvohak här, Linneaträdgården, och vi blev inte besvikna i dag heller. Grymt gott!

Nu har dock alla åkt hem och vardagen tar snart över igen men alla mina presenter gör att det kommer bli plättlätt att fortsätta fira hela året!

Det var inte utan att jag kände mig lite matt innan kvällens Hyrox-pass men du vet hur det ofta blir. Energin kommer så fort man bara börjat och så blev det denna gången också.

Tre varv hann vi med sen dog vi trötthets- och lyckodöden allihop.

Kram från Ingmarie

 

Myggfritt

Om jag fattat det rätt har det varit ett rejält snö-oväder och trippel-varningar i södra Sverige (igen) om att hålla sig borta från vägarna och det är inte utan att jag känner mig lite extra tacksam över att vara ledig just nu. Samtidigt drar iskyla och snöstormar fram både här och där över hela världen och jag kan inte låta bli att undra hur det var med de där varningarna för klimatförändringarna som skulle göra jorden varmare redan för typ 20 år sedan…
För att ”lösa” klimatkrisen flögs de ”allvetande” till Davos med 709 (!!!) privata jetflygplan till Davos förra året för att diskutera problemet vilket är en höjning med 10% mot 2024 och 3 gånger mer än 2023.  Alltså jag vet inte men nog känns det som att något inte stämmer i allt detta?

Här är det i alla fall ingen som helst värme i isvindarna och det vita kom tillbaka i natt men jag såg minsann solen en kort, kort stund på min upptäckts-tur i förmiddags. Inte illa!

Tog mig västerut utmed vattnet och en sväng upp i en skog. Hittade även ett jättefint kallbadhus men där var ingen sån som mig som bara vill bada välkommen. Längst ut på bryggan var nämligen en jättestängd dörr så man inte kunde komma längre ut och nyttja stegen ut i vattnet. Trist.

Men jag är inte den som tjurar för en sån sak. I alla fall inte när jag visste att det fanns andra ställen. Det känns ofattbart att det fanns en tid när jag inte ens kunde tänka tanken på att vinterbada.
Numera är det helt tvärtom.
Beroende är liksom bara förnamnet.
Som det kan bli va?! Livet är bra häftigt om man bara tillåter det att få hända.

Och kolla vilket coolt ställe jag letade upp! Måste ju ha varit mig de tänkte på när de öppnade det. Haha!
Sjukt gott och så mycket att vi inte behöver äta mer i dag.

Kram från Ingmarie

60!

Jag vet inte hur det hände men jag blev 60 år i dag!

Och jag har firat precis så som jag velat trots några (läs många) temperaturgrader för kallt.

Å andra sidan hade jag missat alla de fantastiska kontrasterna om det varit så där lagom varmt.
Som iskylan i skogen, rumpvärmen i bilen, isbadet i Roskilde hamn, det varma caféet,  hjärtgungan i de snorkalla vindarna, svettfesten på gymet, den varma duschen och hemmamyset i stugvärmen. Dagen till ära hade jag också nya fina skor.

 

 

Jag har blivit så ofattbart mycket firad och det har runnit en hel del lyckotårar denna dag.
TACK!

Nu ska jag fortsätta fira detta första år på mitt nya decennium (minst) ett år framåt!

Kram från Ingmarie

Ett erkännande

Jag erkänner.
När det är så här så gillar jag faktiskt vintern.
Dvs när det är minusgrader, sol, vindstilla och hårt packad snö med en möjlighet att undvika både modd och is.

På köpet kändes det som jag flög fram under min timme i skogen! Fast jag vill inte ha mer sn för jag vet ju att när det sen ska smälta bort blir det extra slirigt för alla som vill vara ute oavsett om man går, springer eller cyklar.

Vi for sen en sväng till mamma, Ulf och Sheila i Halmstad där vi fick underbart god lunch. Vilken lyx va?

Jag hade badkläder med mig men jag ska i ärlighetens namn erkänna att t o m jag blev lite tveksam när jag såg ute-tempen..

Men som alltid, man ångrar aldrig ett bad! Det var m-a-g-i-s-k-t!

Sen åkte vi hem i ett fantastiskt ljus för att ladda för jobb igen.

Kram från Ingmarie

Bästa starten

2026 kan nog inte ha börjat bättre än så här trots att det emellanåt regnade och blåste isvindar från alla håll och kanter.
Särskilt i  jämförelse med förra året då jag låg fortsatt däckad i hög feber och inte ens orkade gå runt parkeringen så är denna starten som att vinna alla miljoner som finns på Triss. Och Lotto!
Som en patient sa; utan hälsan har man ingenting hur mycket pengar man än äger.

Jag och Anna sprang 10 an i fina Bokskogen, Anders sprang en annan runda och Fredrik traskade. För dig som inte vet så kan jag berätta att det är många och branta backar i den där skogen och trots att Anna kutade en halvmara i går så var hon piggare än mig. Men hon är ung så jag skyller på det.

Alla fick röra på sig, alla fick frisk luft, alla var jättenöjda och alla blev blöta.

Jag ville dock bli ännu blötare…

Vid söta lilla Pudesjön så finns det t o m fina klädhängare! Sånt är en lyx när man gillar vinterbad.

Som alltid blev det även många timmar runt matbordet.
Utbudet på nyårsdagen är inte det största men Holy Greens var öppet och jag gillade det jättemycket!
Så himla härligt att ha tid att bara sitta ner och prata om allt mellan himmel och jord med dessa underbara människor.

Innan vi var hemma var det kolsvart men visst har du märkt att det där mörkret kommer lite senare varje dag? Som jag längtar till våren! Det är ju egentligen då NYåret skulle vara. När livet börjar gro igen och allt vaknar till liv. Inte så här mitt i vintern när precis allt är dött och sover.

Gymet var i alla fall öppet och jag fick ett bra pass.

Undrar du förresten hur det var i går vid tolvslaget från 14e våningen?
Well det blev inget alls för mindre än 30 minuter innan tolvslaget drog den fetaste dimman in över hela staden.
Vi såg bara lite olika ljusskillnader i gråsmeten men hörde desto mer.
Det var ju i och för sig en upplevelse på sitt vis…

Hur har ditt år startat?

Kram från Ingmarie

 

Finbesök och extra allt

Det känns som flera evigheter sen jag/vi träffade Anna & Fredrik sist och det var det men i dag blev det äntligen! Vissa saker är dock alltid värda att vänta på och att hänga med dem är det definitivt för det blir liksom alltid så himla bra och mysigt. Kanske helt enkelt för att vi gillar att göra samma saker.

Som att springa t ex.
Fredrik hängde med nästan halva rundan innan han lämnade oss som ville springa lite mer. Älskar att få visa runt i ”min” fina skog för den är banne mig fin även när det är gråväder och varenda löv ligger på marken.

Jag och Anna fortsatte genom Kungshult, Laröd och till Kulla Gunnartorps slott. Det där som jag av någon märklig anledning har blivit så förtjust i trots att det är ett riktigt kråkslott. Kollar du noga på bilderna så ser du dessutom något vitt spöklikt ovanför den stora dörren…
Men visst, hade jag haft alla de där 400 000 000 miljonerna så hade jag utan tvekan slagit till!

Därifrån tar man sig lätt ner mot havet (det går nedför) och Skåneleden och sen till Viken (medvind) där en av mina favvo-badställen är. Konstigt nog var det bara jag som ville bada…

Jag fipplar ner telefonen i bältet om du undrar…

21 km i för mig perfekt fart och sällskapet kunde som sagt var inte ha varit bättre!

Sånt här blir man ju hungrig av och det i sin tur resulterar i ännu en gemensamhetsfaktor vi har.
Mat!
Alla gillar dessutom Bruket så valet var väldigt enkelt.

Så otroligt tacksam över att dessa två ville åka ända hit för att hänga med oss hela dagen!

För att verkligen maxa dagen hann jag och Anders även med en sväng på Fredriksdals julmarknad. Vi var på den förra året också och gillade den massor. Har man Kulturkortet går man in gratis annars får man tyvärr betala en ganska stor slant vilket jag tycker är ganska kasst även om jag lite, lite kan förstå det för det är väldigt mycket att se, göra och uppleva både ute och inne.

Mysigt och fint är det i alla fall och jag hittade äntligen Ramslökskryddan jag letat efter sen vi bodde i Åhus. Vilken lycka!

Den här dagen ska jag leva på länge.

Kram från Ingmarie

Dubbel-lurad på min lediga dag

Planen var att inte nöta på rumpan i dag men när jag vaknade i morse var jag så trött att jag somnade om!
Det händer typ aldrig om jag inte är sjuk.
Kände mig helt vimmelkantig när jag väl gick upp och funderade allvarligt på om jag var sjuk fastän det egentligen inte kändes så.

Nu har jag ju den där regeln att jag i princip alltid provar träna 10-15 även om jag inte känner för det. Har det inte vänt då så är det läge att bryta.
Tror knappt det någonsin har hänt om jag ska vara ärlig och absolut inte i dag!

3 x 10 minuter + 16 x 30-30 sekunder som kändes plättlätta! Äntligen får jag väl tillägga för även om ”fart-passen” varit ok så har det ändå inte varit lätt.

Oavsett hur det hade känts och gått så hade jag siktet inställt på havet. Det var faktiskt nästan trångt där i dag för förutom mig var det fem till som ville i och jag förstår ju till 100% varför.
Man ångrar aldrig ett bad!

En extra bra sak med ledig dag förutom just det faktum att man är ledig är att då hinner jag ta en tupplur.
Borde vara lag på att ha tid till det varje dag för jag är bombsäker på att det är superbra på alla sätt och vis.
Kände mig lika vimmelkantig efter den som i morse och hade samma fundering på om jag kanske trots allt höll på att bli sjuk men drog ändå till gymmet för att testa hur det kändes.

Det gick snorbra!
En timmes lyft, hopp och svett.
Underbart!
Så jag är nog inte jättesjuk.

Nu är jag redo för jobb igen hoppas jag.

Kram från Ingmarie

Dag tre med extra allt

Min sista heldag här denna gång blev verkligen en pang-dag och så bra att den nästan är obeskrivbar. Du vet en sån där så man är så lycklig att det liksom bubblar av lycka i hela kroppen.
För en sån som mig innebär det också som du nog vet ett visst bubbel av en (fysiskt) trött kropp.

Jag och Kajsa stack från Sats Sjöstaden utan att ha en klar plan på var vi skulle springa både för att det emellanåt var glashalt och för att jag ville uppleva typ alla mina gamla hoods på en och samma gång. Med tanke på att det är hela Nackareservatet med omnejd så är det snudd på omöjligt men med facit i hand så lyckades vi ändå väldigt, väldigt bra.

Vi slirade genom Sjöstaden och runt i skogen till Hammarbyhöjden, Björkhagen och ner till ”min” fina Söderbysjö.

Vidare över bron till Hellas femma och ”fina vägen” förbi Brotorpsstugan. Där vek vi av på en liten stig ner till Ältasjön och sen vidare till Flaten. Undra just hur många gånger jag simmat, badat och sprungit där. Det är hur som helst ett fantastiskt fint ställe och en oas.

Vi tog oss sen tillbaka mot Hellas för att avsluta turen.

I Hellas finns som du kanske vet också en fantastisk sjö med perfekta bryggor för ett bad. Enligt skylten på väggen var det 4 grader i vattnet. Dvs ett isbad även här.
Underbart!

Helt obegripligt egentligen att allt detta finns bara några kilometer från Stockholms innerstad, eller hur?!

Kajsas man Sven visste vi skulle vara på plats för att hålla oss sällskap för mat i Storstugan men gissa om jag blev förvånad och överlycklig när min vän Inger satt där och väntade på oss! Jag trodde först att jag drömde (eller hallucinerade) men det var på riktigt! Jag fick t o m en tidig julklapp med hemmagjord sylt av henne.
Soppan och brödet satt f.ö som en smäck i magen. Jättegott!

Nu var ju dagen inte slut där…

Inte vi heller tydligen för det blev ett riktigt tufft crosstrainingpass också. Jag var rejält frusen innan och fick lov att sitta några minuter i bastun för att tina lite men efter det där passet frös jag absolut ingenstans.

Det var nästan så jag ville bada en gång till men även om jag är galen så är jag inte helt dum. Kroppen ska få vila till i morgon och sista träningen här för denna gången.

Kram från Ingmarie

Vilat upp mig

En del vilar upp sig på sina lediga dagar genom att göra så lite som möjligt.
Jag gör helt tvärtom för att orka jobba. Framförallt nu när jag sitter mer still än tidigare.

Efter att lyan städats drog jag iväg utan några större förhoppningar om pigga ben. Ärligt talat var jag inte ens särskilt sugen på att springa men just där och då var det enklast och jag var sugen på bad i fina Viken. A till B-löpturer är min favvo oavsett hur benen är.
I går ville jag kuta men benen var bly. I dag var jag osugen men jäklar vad benen pinnade på!
Hur förklarar man sånt?

Tog en omväg via Kungshult, Laröd och Kulla Gunnarstorp. Slottet är förresten nog fortfarande till salu om man har några buntar pengar över. Jag hade varit jättenöjd med att bara få gå in där!

Och badet… Underbart såklart! Ganska exakt 10 grader för den som undrar så coldswim-säsongen är nära nu!

Eftersom vi firar 24 år tillsammans lyxade vi till det lite med att äta lunch på Linneaträdgården. Alltid mysigt och gott!

Trots mat, massor av kläder och rumpvärme i bilen frös jag som attan plus att jag hade en massa energi över så jag drog till gymet när vi kom hem. Vi kan väl säga som så att sen frös jag inte längre….

Finalen på denna (celebration)söndag blev ”Höstljus” på Sofiero.
Vi var där förra året också och älskade det. I år var det minst lika fantastiskt och extra coolt att månen höll oss sällskap. Det pågår några dagar till så gå om du kan annars får du snällt vänta tills nästa år.

Hur har din helg varit?

Kram från Ingmarie