Nytt PB, OW, nej tack och lite annat

Innan man ska ge sig an ”Lighthouse-rundan” måste åtminstone jag mentalt ladda lite. I alla fall nu när jag strävar efter att springa snabbare än förra gången.

För den är tuff! Några av mina vänner här tyckte cykla dit var en utmaning (det hade jag också tyckt🤪) men om det är något jag är bra på då är det att mata på uppför och ”rulla” nerför. Om det inte är för brant vill säga.

Väl uppe tog jag en mega-kort dricka- och foto-paus.

Denna 15 km-turen är tydligen 300 höjdmeter och eftersom man börjar och slutar på samma ställe borde det vara lika mycket upp som ner.😀

Totalt har jag kapat 5 minuter sen första gången.. Dvs ytterligare 2 sen förra gången!!💪🏻 Hurra!


Joggade ner lite innan hopp-övningar och gym.

Munskydd har de flesta bara för att det är lag här. Inte för att man vill… Eller tror det hjälper…

Belönade mig ytterligare med ett härligt sim, utan våtdräkt, i havet innan lunch.🤩🏊🏻☀️

Bassängen kunde jag dock  inte hålla mig ifrån. Det var jag och (nästan) 100 franska proffs…

Så här trevligt har vi det förresten varje kväll! Det är tur man får sitta 8 pers vid varje bord annars hade det blivit krisigt.

Sen en helt annan grej. Det verkar som “alla” bara “måste” lägga ut att de fått tid till att ta sprutorna alt. har tagit dem. Jag fattar inte riktigt varför om jag ska vara ärlig?  Som så många andra har även jag blivit erbjuden någon av dessa  pre-vaccin både via jobbet och nu via appen. Men jag säger tack, men nej tack. Jag antikroppar, jag har ett immunförsvar, jag har inga risk-faktorer, jag har blodgrupp O Rh- + dessa 18 anledningar. Jag står faktiskt gladeligen längst bak i kön för alltid!

Nej tack!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kanske skulle lägga ut det på Fb också men då lär det bli liv i luckan!

Kram från Ingmarie

 

 

 

 

 

 

Ingmarie-väder, löpcoachning och lite om klimakteriet

Inte ett moln har synts på himlen på hela dagen och vinden har mojnat. Dvs ett klockrent Ingmarie-väder!☀️☀️🤩🤩

Morgonen tillbringade jag på stranden. Jag kommer nog aldrig tröttna på att se solen gå upp och höra ljuden från havet.🙏🏻

Några av mina vänner här (poliser😀🙄)  har luskat ut både att jag har en ganska gedigen meritlista när det gäller löpning och att jag är löpcoach vilket gjorde att tre av de andra ville få tips på löpteknik i dag och såklart jag ville hjälpa dem! De var lyriska och vill ha mer så vem vet, jag kanske väckte deras löpgener till liv! 🥳

Sen dansade vi! Minst lika skoj som förra gången!! 🥳🤩

Precis jämte multi-arenan  ligger ju bassängen och jag lyckades få till 3800 m. i dag.💪🏻 Tror faktiskt dansen var en himla bra uppvärmning! Rotationen var ju liksom redan i gång.

Jag har börjat lyssna på ännu en väldigt bra Podd. Hit play not pause. Många bra intervjuer om klimakteriet både före, under och efter. Det finns ju en hel del nu för tiden om detta ämne men fortfarande ses det som något “fult” som man inte pratar så mycket om mer än i termer av vallningar och viktuppgång. Typ… Framförallt finns det väldigt lite info för kvinnor som redan tränar mycket och som vill fortsätta köra hårt och satsa. Grymt bra! Önskar bara jag hade hittat den innan. Jag har verkligen inte haft några större besvär men det är en förändring i kroppen som är ovan och som inte är helt enkel att förhålla sig till. En sak är i alla fall säker, det som en gång funkade funkar inte längre. Det är en ny fas i livet helt enkelt och har man tur att få leva så är det något alla kvinnor går igenom mer eller mindre.

Tung styrketräning är ett måste för oss 50+ (kanske t o m från 45) men ‘även om eftermiddagens styrkepass sved en del i musklerna så var det inte direkt “tungt”. Men kul ändå!

Kram från Ingmarie

Det där med simning

Om det finns någonting som heter medfödd talang så har jag inte fått ens en halv sådan gen när det gäller simning. (Och då menar jag crawl.) Jag har absolut ingenting gratis och jag får verkligen kämpa för att “få till det”. Jag kan simma, det är inte det, men det är liksom inte naturligt eller “lätt” för mig. Troligtvis spelar det stor roll att simning är oerhört mycket teknik och jag inte lärde mig förrän jag var nästan 50….

Ändå gillar jag det! Jättemycket! När det väl funkar så är det oslagbart! I dag var en ok dag. Fick ihop några kilometer i bassängen utan problem.

Jag började också prata med några män som jag sett simma i havet innan. De är “riktiga” open water simmare som lätt simmar en mil i havet. Utan våtdräkt! Ja du fattar va? Deras ryggar är lika breda som 4 av mina… För att göra en lång story kort så bjöd de med mig på deras eftermiddags-sim i havet och jag är ju inte den som säger nej till ett sånt erbjudande! Självklart begrep jag att jag inte skulle kunna hänga på dem även om jag vevade på snabbare än någonsin, men eftersom jag inte vill simma själv i havet så var det ju perfekt att veta att någon hade koll på mig.

Det jag inte tänkte på var vinden… Det hart blåst galet mycket i dag, mer än när jag skulle i med Veronika och Åsa, men denna gången tvekade jag inte. Jag skulle i!

Det var skitläskigt och jag var rädd men jag greps aldrig av panik. Vågor har en enorm kraft och jag kände mig som en väldigt liten filur när de guppade och föste omkring mig. Ärligt talat känns det som jag fortfarande guppar!
Killarna försvann så jag var ensam sista biten men det gick bra! Jag pratade förstånd med mig själv och tog det lugnt. Det var t o m lite kul trots att jag var rädd! Så gissa om jag är stolt över mig själv!

Det ser kanske inte så vågigt ut men tro mig, det var det!

Min höjdrädsla har kag också jobbat med i dag. Det har jag förresten gjort varenda gång jag är uppe i “Playitas-bergen”. Vissa partier är minst sagt läskiga med branta stup, rullgrus och vassa stenar.

Men mest är där fina stigar och de ger mig garanterat starkare ben!

Har du något du är rädd för att göra men gör ändå?

Kram från Ingmarie

 

 

Benmos

I dag har jag verkligen gjort mitt bästa för att trötta ut benen. Ja hela kroppen förresten.

Började med ett varmt, blåsigt, backigt och skoj intervall-pass. 5 x (3 +2 + 1) min.

Sen direkt 50 min. på gymet. Jag gillar Playitas slogan “Free your mind”. Vi borde nog alla tänka mer på det. Att inte rulla på i gamla invanda hjulspår och tänka samma tankar som vi alltid har tänkt. Att våga våga och både utmana oss själva och göra förändringar för att fortsätta utvecklas. Inget är statiskt, inte vi människor heller, så det som en gång var bra eller dåligt är inte nödvändigtvis det nu. Personligen tycker jag det är spännande att jag inte behöver vara en och samma människa hela livet!

Hann även med ett simpass innan lunch. Om jag inte räknade helt tokigt så blev det i alla fall 2000 m.

Sen blev det även en dryg timmes spinningpass nu på eftermiddagen. Tufft och kul som alltid och utsikten kommer jag nog aldrig att tröttna på!

Vi får se hur det känns i kroppen i morgon. Just nu känns det i alla fall helt ok!
Och några lugna grejer har jag ju såklart också gjort. Sovit en stund i solen t.ex. Väldigt osvettigt. Liksom min vanliga morgonyoga och kattstund. Jag älskar de små sötnosarna!

Det här var inte heller särskilt jobbigt.

Så kanske det ändå på något vis blev + – noll och en bra balans.

Kram från Ingmarie

Maten

Det går ju inte vara här och ha helpension utan att nämna maten.

När jag kom hit var det ganska hårda restriktioner så personalen serverade all mat och man fick sitta max 4/bord. Det är ändrat så nu får man ta mat själv och sitta 6 pers/ bord. Munskydd, handsprit, avstånd och olika in/utgångar är fortfarande kvar. Dvs inte särskilt betungande.

Frukosten är fantastisk! Det finns hur många flingor, nötter och fröer som helst all välja mellan. Liksom bröd, pålägg, varm mat, frukt, nygjorda smoothies och t o m kakor..🤪Kaffe finns i x antal varianter.

Vem vill ha Cookies och söta marmelader till frukost?

Det finns olika slags yoghurt, mjölk och t o m sojamjölk men den är supersöt så jag har skaffat egen växtmjölk till gröten. Jättegod!

På lunchen finns alltid flera olika röror, mycket grönsaker och sallader samt pommes och olika köttbitar för den som är lagd åt det hållet. Jag väljer såklart alltid vego och det finns alltid minst en rätt med bra vegoprotein. Bröd, frukt och efterrätter finns också.

Dagens lunch

Middagen är som lunchen men x 4. Då serveras även soppa, thai-mat och vego-utbudet är ännu större. Liksom efterrätterna.😄

Första middags-tallriken

Jag tycket maten är toppenbra och jag äter som en glupsk häst! Både för att jag har bra aptit och för att orka träna. Även en hyfsat lugn dag som i dag kräver nog en del.

Sprang en timme.

Body balance 45 min.

Simning 45 min.

Och sen även den där “Functional training” klassen som ju visade sig vara en mördande HIIT-klass. Det var precis samma pass som förra gången men denna gången var mina ben inte dödade av hårda intervaller och gymträning så det var betydligt lättare! Trött blev jag dock ändå. Stretch & relax-passet direkt efter är guld!

Kram från Ingmarie

På villovägar och “faced my fears”

Förutom en massa olika träningspass att välja på här så finns det också en himla massa löpvägar att välja på. Ofta bygger jag ihop olika rundor men som grund finns en jättebra karta på markerade vägar på allt från några kilometer till över två mil.

Rundorna är markerade i olika färger som är hyfsat enkla att följa.

Om man inte springer i sin egen lilla värld och plötsligt inser att man inte sett några målade stenar på ett bra tag vill säga.. I stället för ett kort pass “råkade” det bli nästan två timmar för mig i dag pga just det. Men det bra är att även om man är på villovägar så är det enkelt att hitta tillbaka. Man är liksom inte “vilse”. Det kan dock bli rejäla omvägar för en väg som verkar gå tillbaka mot Playitas och havet kan ju plötsligt svänga av åt helt fel håll och göra världens kringelikrokar innan man är på rätt håll igen.
Men hellre lite för långt än för kort tänker jag!

En liten söt staty nere vid strandpromenaden

Jag kom därför  lite sent till min “sim-dejt” i havet med Veronika och Åsa men de var snälla och väntade. Det blåste rejäla vågor och jag vacklade rejält om jag skulle våga. Jag har inga problem med vågor när jag väl är i, tvärtom tycker jag det är kul att simma i dem, utan det är det där när jag ska i och ur som skrämmer mig. Det kommer högst troligt av den fruktansvärda tumlingen i Australien då min ena axel hoppade ur led. Nu är Åsa och Veronika inte “bara” jäkligt duktiga swimrunners och allmänt trevliga människor. De är även otroligt hjälpsamma och empatiska så med deras hjälp kom jag både i, simmade och upp igen! Jag verkligen “faced my fears” och med små steg ska jag nog komma över det mer och mer. Kanske helt om det vill sig väl!

Vågorna kanske inte ser så stora ut men jag lovar, det är ett himla sug i dem!

Vi simmade en gång till men då i bassängen. Riktigt bra pass!
Insim 300 m sen 3 x (2 x 50m + 2 x 300 m + 1 x 100m)

Simning är väldigt socialt och jag kommer sakna deras sällskap jättemycket när de drar i morgon. Bara hoppas det kommer någon ny simkompis!

Kram från Ingmarie

 

Tuff och rolig lördag

Det där att gå utanför sin comfort-zone kan vara lite läskigt. Det är ju en sak att göra det när man så att säga bara gör det med sig själv genom t ex intervaller, men en helt annan när man gör det med andra. I alla fall för mig. Jag har inga direkta problem med det egentligen men är det utanför comfort zone så är det.

I går frågade mina swimrun-kompisar Åsa och Veronika om jag ville hänga med dem i dag på havs-sim och intervaller. Jag tackade förstås ja direkt. Jättehärliga tjejer och av erfarenhet vet jag att deras sällskap är väldigt skoj!

När jag sa ja visste jag dock inte att havssimmet skulle ske tidigt på morgonen. Dvs när det är bra mycket kallare och jag liksom inte få igång kroppsvärmen. (Jo då jag vet jag kan bada isvak men det är en helt annan sak!)

Men jag är inte den som bangar för en sån sak och dessutom var jag nyfiken på hur det skulle vara. Fördelen att simma tidigt är också att havet är mycket lugnare mot senare på dagen när vinden tilltar. (Det gör den i princip alltid.)

Det var fantastiskt!

Det blev inte jättelångt, ca 1 km, och ja, det var kallt. Jag skakade och huttrade genom hela frukosten och ända tills vi värmt upp inför intervallerna. Sen frös jag inte längre och har inte gjort på hela dagen. Intervallerna var skitskojiga och skitjobbiga. På pappret lät det inte så svettigt men jag lovar, det var det!

5 x (2 min + 3 x30 sek) out and back. Dvs man skulle kuta 2 min. bort och sen tillbaka på 3 x 30 sek.

Vi blev i alla fall lika trötta alla tre…

Och glada!

Vi avslutade med 50 min bra gymträning. Just där är undantaget att man inte behöver ha munskydd när man tränar så det är bara att gilla läget. Jag är väldigt bra på att “fuska” med det. Ärligt talat så gör det ju ingen som helst nytta ändå. Särskilt inte med tanke på hur man flåsar dem fuktiga på nolltid. En del har dessutom bara några små tygstycken vilket är helt meningslöst. Nåja, bara gilla läget som sagt var.

Nu på eftermiddagen beslöt jag mig för att vara med på ett “Functional training” pass tillsammans med mina utflyktsvänner. Tyckte det lät som ett lagom pass. Funktionell träning liksom. Perfekt efter en hård f.m.

Vi var hellurade! Det var ett extremt tufft HIIT pass med 13 olika övningar som körde 45 sek. i 3 omgångar. Uppvärmningen bestod av att göra burpees varje gång ACDC sjöng  “Thunder” i sin låt. Det var liksom där ribban las.

Det var jättekul och han som hade det, en skotte, är fantastisk! Superbra musik och bra övningar. Rolig är han också!

Det bra var att direkt efter var det 40 minuter med “stretch & relax”. Ett perfekt sätt att avsluta träningsdagen på!

Kram från Ingmarie