Sommar!

Att pricka in ledig (mån)dag samtidigt som det är Ingmarie-väder är banne mig inte helt vanligt så därför kändes det extra härligt och lyxigt att det blev en sån dag i dag!

Eftersom jag visste att det skulle bli tufft i kväll så blev löpturen i morse lugn och behaglig.

Det där kvällspasset blev också just så jobbigt som jag trodde. Eller kanske t o m jobbigare!

Jag kunde vrida svett ur både tröja och shorts efteråt och var så trött att jag nästan inte kunde jogga hem igen och som jag älskar det!

Badet efter var minst sagt både svalkande och ljuvligt. Jag fick t o m med mig Anders och han gillade det även om det såklart skulle gnällas lite innan. Men inte ens han tyckte det var kallt så nu är det verkligen sommar på riktigt!

Det kan nog verkar som om jag inte gör annat än tränar och svettas men helt ärligt så slappar jag mest. Särskilt i dag. Kvällsbadet var inte första doppet i dag. Det skulle ju ha varit helt omöjligt en dag som denna!

Kram från Ingmarie

 

 

Bröllop och lopp

Vissa (lediga) helger går verkligen extra fort och är extra roliga.

I går förmiddags lufsade jag runt i finskogen i mina vanliga träningskläder. Du vet så där som jag oftast är klädd om jag inte har jobb-pyjamasen på.

Bara lite senare var jag duschad, ombytt till finkläder och på en fantastisk bröllopsfest i Halmstad där vi fick vara med och uppleva när min lillebror Hannes och hans Hilma blev man och hustru.
De där två är verkligen menade för varandra och jag är så himla glad för deras skull!

Många skratt och fina tal blev det och mamma och Ulfs var allt lite extra fina om du frågar mig.

En massa god mat blev det också och såklart dans och ”stolen” för brudparet. De hade dock inte så många rätt. haha!

Vi var inte kvar så jättelänge för vi hade dels lovat vara chaffis åt några av de som ville hem lite tidigare plus att ffa jag behövde sova och det gjorde jag äntligen! Bara hoppas det vänt nu och John Blund fortsätter komma i rätt tid. Dvs inte vänta till kl 04.30…

I dag blev det en annan slags fest.
Har du hört talas om Gösta ”Pollenkungen” Carlsson och hans möte med utomjordingar i Kronoskogen 1946?
Det finns många olika varianter av denna historia och det har t o m skrivits en bok. Vad som är sant är dock ingen som riktigt vet men det finns i alla fall ett riktigt coolt monument där ute mitt i skogen som vi besökt en gång innan.

I dag var vi där dock för att uppleva allt igen med nummerlapp!

 I maj 2026 är det precis 80 år sedan den omtalade UFO-landningen i Kronoskogen!
Vi kommer att ära detta med att springa i spåren av UFOt med start nära det UFO-monumentet senare upprättades 1972 av Gösta ”Pollenkungen” Carlsson som står kvar än idag. Detta vill du inte missa!

Man kunde välja mellan 5 och 10 km om man inte som vi spontan-anmälde sig 2 dagar före då det bara fanns 4 platser kvar till 10 km. Hade jag väntat hade det inte funnits någon alls och det hade varit riktigt trist med facit i hand för det var ett superfint lopp! Det bjöds t o m på UFO-godis!

10 km innebar 2 varv och jag tog det så lugnt jag kunde. Målet var enbart att ha en positiv upplevelse och det blev det tills det var 2-3 km kvar och min mage bestämde sig för att den inte ville vara med mer. Varför vet jag inte men jag tog mig i mål och hann till toan för den som vill veta.
Hann även möta oxh heja fram Anders som var lika lyrisk som mig. Fina stigar, extremt välmarkerat och välorganiserat, trevligt folk, få höjdmeter, oväntat mycket tung sand att ta sig igenom och man fick en jättehäftig och unik UFO-medalj.
Jag kom visst 8a totalt och 1a min klass så det kan jag ju bara vara nöjd med!

När man springer så där nära havet var det såklart givet vad jag ville göra efteråt.

Nu är jag tillbaka i Halmstad för i morgon ska jag ha min första inskolningsdag på mitt sommarjobb.
Wish me luck!

Kram från Ingmarie

Min nya lekstuga

Min nya lekstuga är verkligen en av de roligaste jag varit på!

Känner mig alltid jätte-välkommen och leksakerna är såna jag älskar!
Planen var att bara testa lite Hyrox-teknik för jag hade redan tränat två pass.
Löpning med rygga och onsdags-partyt Load&HIIT.

Men något hände och jag gick helt bananaz!
Typ så här:
1000 m rodd
1000 m skierg
6 varv sledge-push 100 kg + löpning
6 varv sledge-push 50 kg + lunges med 10 kg säck + löpning
2 varv sledge-push + sledge-pull 70 kg
6 x 20 squat + 10 overhead med 6 kg boll
3 x planka 1 min + 10 sit-ups
30 pushups med hand release
+ rörlighet.
Allt påhittat allt eftersom och efter över en timme hade jag nog banne mig ingen svett kvar.

Kan avslöja att belöningen satt fint som attan men lika lätt som det var att rulla nedför backen lika segt var det att trampa uppför den hem igen.

Kram från Ingmarie

Sommar-feeling!

Jag säger det igen, jag hade plättlätt kunna vänja mig vid att ha sommar-väder året runt.
Plättlätt!

Precis allt blir enklare, roligare, härligare, finare och behagligare.

Körde intervaller (6 x 5 minuter) och fick äntligen bli så där härligt svettig av både solen och av att jag tog i.

Belönade mig med en härlig sprada i hamnen.

Hann chilla lite i solen innan jag for norrutt till mysiga Solhaga Stenugnsbageri för att träffa mina kära kusiner. Jag har bara åkt förbi det innan men nu när jag varit där så kommer jag garanterat att åka dit igen.

Det blev härliga timmar som jag sen bytte mot lika härliga timmar vid havet tillsammans med min fina, fina vän Nina.
Att jag skulle bada var det ingen tvekan om men jag fick feeling och gjorde OW-sim premiär för 2026!
Fortfarande kallt, typ 10 grader, så det blev ingen jättelång tur för jag körde utan våtdräkt. Kroppen är ju hyfsat van men ansiktet fick en smärre chock! Men alltså, så himla härligt!

 

Har du också njutit ute i dag?

Kram från Ingmarie

 

Testat nytt

Måndagar alltså! Särskilt de som är efter en jobbhelg och då är = ledig dag.
Och särskilt när den dessutom bjuder på sol och flera plusgrader!

Jag åkte till Rydebäck och sprang söderut på Skåneleden. 
Eftersom jag skulle tillbaka så blev det 5 km bort innan jag vände tillbaka. Jag har ju sprungit den sträckan flera gånger förut men då alltid norrut så det var roligt att få se den från ”andra hållet”. Oavsett håll så är det magiskt vackert!

Tillbaka i Rydebäck mötte jag upp två av mina fina kollegor på bryggan för ett dopp och sen mat på Tegel som jag inte ens visste fanns men som jag definitivt vill tillbaka till!

Sen gjorde jag något som verkligen var utanför min comfortzone…

Jag har varit på ett Crossfit-ställe för första gången i hela mitt liv! Anledningen till att det inte skett innan är för jag har tyckt det verkade läskigt med alla super-fit och super-musklade människor som hoppar över boxar som om de var pappersark och lyfter vikter som om de vore tändstickor.
Till saken hör att Majoren Crossfit även är ett Hyrox-ställe så det var därför jag tog mod till mig och var med på en klass.

Det var också läskigt. I alla fall i några minuter..

När jag kom dit kände jag mig minst sagt obekväm för jag var inte bara klenast. Jag var även garanterat äldst!
Men du vet hur det är.
Träning förenar och det tog max 2 minuter innan det kändes som jag varit där hela mitt liv.
Jätteroligt, jättetrevligt och jättesvettigt!
I´ll be back!

Kram från Ingmarie

Tre ”Happy places”

Jag har många ställen som jag mår så där extra bra av att vara i.

Skogen är ett. Just nu är ”min” Pålsjöskog helt överfull av vitsippor. Det är så vackert att jag dör vackerhetsdöden varje gång jag är i den. Sprang ca en timme och benen var betydligt piggare än i går.

Havet är en annan. Det var inte helt vindstilla men ändå var det helt spegelblankt och kristallklart. Ljuvligt!

Gymet är ock så ett happy-place ställe. Två pass blev det i dag. En svettfest och en styrkefest.

För den som undrar: BBJ = Burpee broad jump WB = Wallball

Sen älskar jag vårt hem och känner mig alltid lycklig när jag får komma innanför dörren.
Detta var dock bara några av mina happyplaces.

Vad har du för några?

Kram från Ingmarie

Lekstugan är slut

Jag är lika fascinerad varje gång jag reser. Förvisso har det bara varit inom Sverige men det är ändå coolt vad jag har hunnit med under en dag!

Började med en kort löptur för jag ville verkligen upp på min favvobacke. Var helt säker på att jag skulle behöva gå en bit på de värsta branterna men benen bara pinnade på! Utsikten är alltid värd att ta sig uppför den där sophögen!

Jag nöjde mig dock med en gång upp och ner och tog resten på platten innan jag for in till stan. Tanken var att jag bara skulle köra Hyrox-passet men så var jag tidig och såg att en av mina favvo-instruktörer hade pass så då kunde jag inte låta bli att klicka på den där boka-knappen…

Och tro det eller ej men jag satte PB! 2,5 kilo till mot mitt förra! Jag var både tvungen att trippel-räkna och be vittne kolla lika många gånger men det stämde! Fick inget bildbevis första gången så jag var ”tvungen” göra det en gång till.
Helt ofattbart särskilt med tanke på vad kroppen fått prestera de senaste dagarna. Betyder det att vila är trams?
Haha!

Hyrox-passet gick lika bra! Jag liksom bara körde allt vad jag hade och svetten rann ner i ögonen så jag nästan inte såg till slut.
Nästan så jag önskar det hade varit race-day just i dag fast det är såklart en himla skillnad att köra 45 min max mot ett helt Hyrox-lopp…

Dusch, köpa mat, hämta väskan, flygbuss, flyg, bil och nu är jag hemma igen på bara 4 timmar.

Amazing!

Nu är kompledigheten slut för denna gång och det kanske är tur det…

Kram från Ingmarie

En ny fyrling

Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Det blir ännu bättre!

Istället för ”bara” tre pass i dag blev det fyra. Det sista var ”tack vare” Kajsas dotter som påminde om hur bra kvällens crosstraining är. Sånt går jag ju liksom igång på direkt!

Men jag började med en härlig löptur tillsammans med Lisa. Alltid lika roligt att ses och fortsätta prata där vi slutade förra gången och vädret alltså! Snacka om att ha prickat rätt helg!

Sen bara fortsatte det roliga tillsammans med Kajsa.
”Load&HIIT” är min favvoklass hemma men här blev jag tyvärr lite besviken i dag för det var lite väl mycket teknikfokus på första delen. Men trött blev jag ändå av den andra halvan!

Nästa var på SoFo och vi gick dit för att njuta av den sköna vårsolen. Yin Yoga i värmesal är verkligen ljuvligt och om det var den eller den lilla ”lunchen” i solen som gjorde susen vet jag inte men jag kände mig plötsligt oväntat pigg och liksom ”omladdad”.

Jag har varit på Katarinas crosstraining-pass innan och de är minst sagt intense. I dag var inget undantag och det var nära på att jag inte kunde ta mig upp efter den sista burpeen. Sjukt skoj och timmen gick sådär rasande fort som den gör när man har roligt.

Så här belönade vi oss. På allra, allra bästa sätt om du frågar mig!

I morgon åker jag hem igen men jag ska minsann roa mig in i det sista!

Kram från Ingmarie

Och partyt fortsätter

Om du undrar om jag hade träningsvärk efter i går så är svaret JA!
Typ överallt!
Men bästa boten mot det är ju som bekant att röra på sig. Om just de rörelser jag gjorde var de bästa tål väl kanske att diskuteras.
Åtminstone inte den första.

Men när jag hade chansen att få Camillas sällskap så kunde jag ju inte låta lite (nåja) träningsvärk stoppa mig.
Vi kan väl säga som så att musklerna blev väl inte direkt piggare men resten av kroppen blev det med råge!

En sån här dag så vore det dock brottsligt att inte även njuta av vårsolen så jag tog mig till Hellas för en härlig och lugn skogstur i mina gamla hoods tillsammans med Kajsa och Sven. Det var däremot garanterat mjumma även för musklerna.
Så fint!

Naturligvis avslutade vi det på bästa sätt! Vårsolen alltså! Vilken grej den är! För att inte tala om fina vänner. Så livsviktigt!

Kram från Ingmarie

Partyt har börjat

Träningsvärken hade inte helt lagt sig och den är absolut inte mindre efter i dag men ska det festas så ska det så jag har skaffat en massa ny på mitt favvo-Sats SoFo här i 08a-land.

Tack och lov tycker Kajsa också det är en jättebra ide att köra fyra (!) pass inne en solig dag men det ena behöver ju inte utesluta det andra för vi har minsann njutit ute också. Vi delade nämligen upp svettfesten på 3 + 1 pass.

Den första HIIT-klassen var snorjobbig. Det kändes helt omöjligt att klara allt innan passet skulle vara slut men på något märkligt vis hann vi ändå allt.

Andra och tredje var lika snorjobbiga. Det var snudd på att både ben och armar vek sig på slutet. Sven hängde på den sista vilket var perfekt för då kunde han hänga med på lunchen.

Lunchen avnjöts på Café blå Lotus ute i solen och satt som en smäck i magen och varenda cell i kroppen. Och själen! Så underbart att kunna njuta ute så här.

Det var dock lite stelt att resa sig upp efteråt för att gå till sista passet men på Thomas pass blir man alltid pigg, glad och får ny energi. Han är utan tvekan en av de bästa instruktörer som någonsin funnits! Önskar jag kunde flytta med honom till Helsingborg.

Kajsa är en av de starkaste kvinnor jag vet men jag tror t o m hon var lite trött efter detta. Jag var det definitivt!

Nere vid vattnet i Eriksdal har man fixat ny både bastu och brygga och det var där vi avslutade denna fantastiskt härliga dag. Inte i bastun men i vattnet och solen.

Nu ska jag fortsätta ladda om för i morgon som kommer bli både lik och olik i dag.

Kram från Ingmarie