Sommarkort

Jag har slagit på stort och skaffat mig dubbla sommarkort på tåg/buss i år. Ett för Halland och ett för Skåne. Galet bra om du frågar mig!
Jag har redan utnyttjat båda och mer kommer det bli så det är väl investerade pengar.

I dag passade jag därför på att springa one way till Viken men jag hade inte fattat att det skulle blåsa motvind så mycket som det gjorde.
Men det var bara att gneta på och kanske det ändå var bra att jag hade en natur-fläkt i solgasset.

15 km inklusive språngmarchen till bussen efter spradan. Som sagt var tur man inte behöver så mycket kläder och ombyte för då hade jag aldrig hunnit. Nu var det bara på med kläderna igen och vidare direkt helt utan att riskera frostskador. Värtmen gjorde att allt t o m hann torka innan jag hoppade på bussen trots att det bara var knappt 1 km till den.
Wonderful!

Så sen blev det ett dopp till här hemma för det var absolut omöjligt att låta bli!

Kram från Ingmarie

 

 

Midsommar 2026

Dag 20 av sommaren är till ända om man ska tro på det där att den har 100 dagar. Två av dem har varit midsommar och min har verkligen innehållit det mesta.
Även en ny eländes-upplevelse.. Jag återkommer till det för mest har dety varit superduper-bra och underbart!

Började med ett löjligt roligt Team-pass på Majoren i går. 40 st som svettades ihop både ute och inne. Vilket tryck alltså!

Sommar-värme = Ingmarie-väder = strandväder och sim i havet. Jättehärligt!

Men det var också i det där havet eländesgrejen hände. När jag skulle ta ett sista dopp innan jag hojjade hem för det ”riktiga” midsommarfirandet på Fredriksdal kom jag rakt in i en brännmanet och den sköt utan tvekan in varenda tentakel i min kropp.

Fy satan alltså!

Jag vet att man ska försöka skrapa bort trådarna med ex ett kreditkort och det gjorde jag men felet var att jag duschat i kallt sötvatten direkt efter och numera vet jag att det ska man inte göra utan man ska ta saltvatten. Där och då var dock det enda jag tänkte på att komma upp och ifrån den där läskiga grejen.

Vad gör de förresten för nytta? Behövs de ens?

Jag kom i alla fall hem och vi var på Fredriksdal vilket var 3e året på raken och lika mysigt som alltid med promenad i det vackra, picknick och tjohej. Att jag hade annat i huvudet (kliandet och svedan) märktes för vi fick inte med varken tallrikar eller jordgubbar..

Kliandet var dock inte nådigt och jag försökte dämpa det och smärtan med isklampar och sen med x antal varma duschar som jag läst skulle vara bra. Kändes ju si så där med tanke på vattenbristen…
Inte ens dubbla värktabletter hjälpte så denna natten har varit snudd på panikartad. Jag har ändå blivit stungen av maneter i Australien där man verkligen ser revor efter trådarna men det var ingenting mot detta.
Några timmar somnade jag till slut samtidigt som jag låg och liksom masserade mina stackars ben där det var som värst.

Men även i morse kliade det. På ben, ljumskar, armar och baken men det syns liksom inget vilket gjorde att jag började tro jag fått en knäpp i huvudet!
Vi åkte i alla fall till Kullaberg för det jag märkte var att om jag rörde på mig så lugnade det sig en smula.

Över 2 timmar höll jag på upp och ner för backarna med hisnade utsikter, djupa dalar och små avstickare för att kolla på dolda vikar och hemliga grottor.
Vilken oas denna halvö är! Man får dock inte varken ha bråttom eller vara rädd för att bli svettig för terrängen är minst sagt både utmanande och varierande.

Jag tog mig till fyren där jag kunde fylla på vattenflaskan. Anders hade tagit en egen sväng så vi skulle ses i Mölle. Sista biten mellan Ramsvik och Mölle var i princip inte springbar om man inte är född till bergsget men det spelade egentligen ingen roll för omgivningarna är obeskrivbart vackra!

Behöver inte ta några extra trappor i dag i alla fall…

Belöningen väntade i Fågelviken. T o m Anders badade!

För att suga ut det sista av denna härliga dag åkte vi till Höganäs för att spela mini-golf. En rolig och fin bana och jag vann! Förvisso bara med ett poäng men en seger är en seger, eller hur?

Är man så nära havet och det är 25 grader på land och 20 i vatten trots att klockan är 18 då måste man bara bada en gång till.

Fast jag kollade noga både där och i Fågelviken så de där plågoandarna inte skulle förstöra för mig igen.

Kliandet har hållit i sig även om det är 100 gånger mindre än i natt men för att gardera mig har jag köpt hem den största och starkaste AleoVera tuben jag kunde hitta så nu hoppas jag att jag får sova i natt.

Hur har din midsommar varit?

Kram från Ingmarie

 

Där igen

På tal om diagnos så undrar jag vad man har för någon när man tycker det är roligt och alldeles underbart att bli så trött av träning att man nästan inte kan stå upp?
Som efter dagens Hyrox-träning.

Men minnet är kort som du vet så jag har redan glömt hur trött jag var där mitt i svett- och mjölksyrafesten så snart är jag garanterat där igen för det är ju så roligt och alldeles underbart!

Löpturen i morse i Halmstad var dock lugn. Tog en sväng på Galgberget och runt Furet. Det är så grönt och fint att det är obeskrivbart!

Innan jag åkte hem fick jag en mysig fika-stund med mamma men glömde helt bort att föreviga det.
Dumt för jag hade verkligen velat ha det som ett minne men så blir det ibland när man är väldigt mycket i nuet.

Kram från Ingmarie

 

 

En blöta jag faktiskt inte gillar

Nog för att jag gillar att bli blöt men när regnet vräker ner och det knappt är plusgrader (nåja..) så lockade Brottets svala utomhusbassäng lika lite som en sten i skon.🤪

Särskilt inte innan jobbet för jag vet att när jag frusit vill jag sova. Dvs en väldans dålig kombo…

Så jag planerade om och drog till Gladius—gymet i stället. Tänkte jag kunde cykla lite lugnt en stund. Det gick väl si så där…🙄

Lättroad som jag är så räckte det med bra musik sen gick hela endorfinberoende-maskinen i gång.🥳

Svettpölen växte och en halvtimme blev till över en timme. 😅


Men det var då.
Nu har jag både jobbat ett helt pass och tagit mig hem-hem. Dvs från Halmstad till Helsingborg. För den som undrar kan jag berätta att det är oväntat många som åker tåg och buss sent på kvällen/tidig natt och också att det är sjukt segt att åka efter att man rusat runt på jobbet och helst vill lägga sig raklång med fötterna i högläge. Utsikten genom tågfönstret var i alla fall fin en stund. Sen blev det mest bara svart.

Kram från Ingmarie 

 

Min första hela Hyrox(simulering)

Det här att vänta till ”sen” är egentligen en väldigt oklok sak att göra.
Man vet ju inte ens om man får ett ”sen”!
Inte heller är det särskilt ofta man är helt ”redo” eller fullt förberedd.

Så med det i minnet frågade jag min Hyrox-proffsiga vän Åsa för några veckor sedan om hon ville följa med på en simulering i Kristianstad och det ville hon!

Jag kunde inte få en bättre ”förstagångs-partner” för Åsa är proffs på Hyrox, stark och snabb och dessutom en av de snällaste jag vet. Dvs även om jag helt skulle braka ihop så hade hon fortsatt peppa och få mig att tro att jag var världens bästa för sån är hon.

Jag var märkligt lugn när vi åkte dit men när vi kom fram och jag såg den där spiraltrappan vi skulle ner för inför varje löpning och sen trappan vi skulle uppför innan varje station fick jag snudd på mjölksyra utan att ens röra mig.
Och svindel!

Vi var i god tid och pga” tekniska missar” fick vi starta sist av alla. (De släppte iväg alla med 5 minuters mellanrum.)
Det var en av de mindre bra sakerna med just detta event. Återkommer till det.

Vi hade bestämt innan hur vi skulle dela upp det hela men som alltid när man kör par så måste man kommunicera. Är den ena tröttare än den andra får den som är piggare göra lite mer och man får anpassa farten efter den som är långsammast.
Min svaghet är ffa burpee broadjumps och wallballs och även om jag har förbättrats så  finns det en gigantisk förbättringspotential om jag säger så…

Som alltid innan ett lopp vill jag bara få börja så jag liksom vet hur kroppen är och vad jag har att ”deala” med. Sånt kan jag sällan känna på uppvärmningen nämligen.

Spiraltrappan var inte så farlig som den såg ut och det bra med den var att den tvingade oss att ta det lugnt direkt efter stationerna.
Trappan upp märkte jag nästan inte av! Däremot blev det extremt halt på vissa ställen eftersom det regnade en stund men efter första varvet blev jag proffs på att torka av skorna i raketfart på mattorna innan hallen.

Så här är det fördelat för dig som inte vet.

Löpningen kändes förvånansvärt bra. T o m efter utfallsstegen!
Stationerna betades av en efter en och jag kan ärligt säga att jag älskade varenda sekund! Det är en svettfest utan dess like!

Åsa hade tippat att det skulle ta 75 minuter för oss. Jag 90. Det blev 74,5! Nu är en simulering inte riktigt detsamma som en ”riktig” hyrox där ”Rox zone” är betydligt  längre. Å andra sidan har man inte heller de där trapporna på en riktig.

Oavsett så är jag sjukt glad och tacksam över att ha fått göra detta i dag med Åsa och jag längtar redan ihjäl mig efter nästa gång!
Börjar t o m fundera på om jag ska testa en solo!

Det blir ju också väldans roliga Garmin-figurer..

Det som var trist var bl a det där att det var så utspritt. De första hann ju bli både klara och kört hem innan vi var klara så vi hade ytterst få som hejade på oss. Man hade heller ingen samling med genomgång innan utan det fick vi lista ut själva. På en riktig Hyrox följer allt en mall men här var stationerna utplacerade lite överallt.
Man började även plocka ihop innan de sista var i mål och det är BIG BIG NO NO att göra så!
Vi blev heller inte ens serverade vatten utan man fick se till att ha en flaska placerad på så bra ställe som möjligt. På många av stationerna var det ingen som kollade om vi gjorde rätt vilket är ett grundkrav för att inte få straff/bli diskad.
Med tanke på att vi betalade nästan 800 kr för detta så var det uselt! Vi var flera som tyckte samma och jag har mailat dem men inte fått svar.

Nåja.
Skoj var det i alla fall och jag vet exakt hur det ser ut runt den där byggnaden efter att ha kutat runt 2 + 16 varv där!

Som du kanske vet är jag ju ganska bra på att hhitta badsjöar och i dag var inget undantag.
För dig som inte vet kan jag berätta att Sparrsjön i Bjärnum (du får Googla) är en gömd liten pärla!

Helt vindstilla, lätt regn och bara vi där. Alltså som vi njöt!

Nu är jag i Halmstad för några dagars jobb. Avslutade dagen med Body Balance som bästa Nina höll i . Jag hade plättlätt kunnat vänja mig vid att sluta varje dag på det viset!

Kram från Ingmarie

 

 

Försöker turboladda

Att ta det lugnt när man coachar ett gäng som tuggar burpees och pull-ups till frukost så är det minst sagt en utmaning att försöka ta det lugnt.
Vi körde 5 x ca 1100m fartlek och jag gjorde mitt bästa för att maska men helt lyckades jag inte. Det är något som händer när energier delas! Man dras liksom med!
Skoj var det hur som helst och alla var super-nöjda. Så himla glad att jag får vara en del av detta Majoren-gäng!

Nu har jag i alla fall kommit till  Kristianstad utan ens en minuts försening med tågen, och när jag kom in i hotellrummet trodde jag att jag gått fel för det var så extremt fint och lyxigt!

Jag hade tagit det absolut billigaste rummet men ändå fick jag detta och dessutom ingår middag!
Ibland lyckas men verkligen trots att man inte ens ansträngt sig.

Så nu är magen full och benen i högläge. Hoppas det räcker för att jag ska orka hänga med Åsa i morgon.

Helt ärligt är jag inte särskilt nervös men det är ju bra mycket roligare, och enklare, om man har en pigg kropp! Vi gör det här för det ska bli skoj och för att jag ska få en ny upplevelse och erfarenhet på mitt livs-CV.

Kram från Ingmarie

 

Fullproppad

Än en gång undrar jag hur mycket det kan stoppas in i skallen på kort tid. Efter varje arbetspass på nya jobbet känns skallen som den fyllts av bomull samtidigt som det liksom pyser ut en massa av det som stoppats in och som jag hade hoppats skulle fastna och stanna kvar.
Lite har tack och lov stannat kvar men varje pass är det något jag glömt från förgående. Nu har jag förvisso bara varit där 4 pass så jag kanske inte ska vara allt för hård mot mig själv..

Nu är jag i alla fall hemma igen och det är såååå skönt. Trodde nästan jag skulle få vänta tills i morgon för det blev ett helt crazy regn-och åskväder i Halmstad precis när jag skulle gå till bilen. Så där så det liksom nästan kommer underifrån också!
Det skulle behövts här hemma för det är fortfarande snustorrt och vattenbrist.

Hann också med både att kuta och gymma lite i förmiddags. Inte de piggaste benen men skönt ändå.

Kram från Ingmarie

Och där hände det!

Vad?
Jo detta.

En simulering är alltså inget ”riktigt” race på så vis att det anordnas av Hyrox och att tiden är giltig för olika kval men det är ”riktigt” på så vis att det är ett fullt Hyrox.

Först hade jag tänkt testa själv men insåg någonstans att dels är det sjukt tufft och dels behöver jag någon med mig som exakt vet hur det går till och kan hålla reda på mig så jag inte virrar bort mig.
Så jag frågade Åsa och hon sa ja!
Åsa är stark som ett troll, snabb som en gepard, har gjort oräkneliga race både i Open & PRO och hon är dessutom både snäll och rolig!
Bättre än så kan det ju inte bli när jag ska debutera, eller hur?

För att hon skulle fatta lite bättre hur klen jag är så körde vi ett 75% Hyrox i dag. (Vi sprang 500 m i stället för 1000 mellan stationerna.)
Helt rätt blev det inte ändå för vi sprang på band, ”mattan” var lite för kort, kälne blev lite för tung och wallballen vägde ett kilo för lite men svettiga blev vi ändå och åtminstone jag blev trött.

Mina största svagheter är broad jump burpees och wallball så jag ska försöka öva på det den lilla tid som är kvar men oavsett så är vi ett team och hjälps åt. Det ska bli så galet skoj!

När jag kom hem sken solen och jag fick ett vansinnigt badsug. No wonder liksom!
Ångrade lite att jag inte hade simgrejer med för det var så himla härligt i vattnet.
Next time…

Kram från Ingmarie

Bröllop och lopp

Vissa (lediga) helger går verkligen extra fort och är extra roliga.

I går förmiddags lufsade jag runt i finskogen i mina vanliga träningskläder. Du vet så där som jag oftast är klädd om jag inte har jobb-pyjamasen på.

Bara lite senare var jag duschad, ombytt till finkläder och på en fantastisk bröllopsfest i Halmstad där vi fick vara med och uppleva när min lillebror Hannes och hans Hilma blev man och hustru.
De där två är verkligen menade för varandra och jag är så himla glad för deras skull!

Många skratt och fina tal blev det och mamma och Ulfs var allt lite extra fina om du frågar mig.

En massa god mat blev det också och såklart dans och ”stolen” för brudparet. De hade dock inte så många rätt. haha!

Vi var inte kvar så jättelänge för vi hade dels lovat vara chaffis åt några av de som ville hem lite tidigare plus att ffa jag behövde sova och det gjorde jag äntligen! Bara hoppas det vänt nu och John Blund fortsätter komma i rätt tid. Dvs inte vänta till kl 04.30…

I dag blev det en annan slags fest.
Har du hört talas om Gösta ”Pollenkungen” Carlsson och hans möte med utomjordingar i Kronoskogen 1946?
Det finns många olika varianter av denna historia och det har t o m skrivits en bok. Vad som är sant är dock ingen som riktigt vet men det finns i alla fall ett riktigt coolt monument där ute mitt i skogen som vi besökt en gång innan.

I dag var vi där dock för att uppleva allt igen med nummerlapp!

 I maj 2026 är det precis 80 år sedan den omtalade UFO-landningen i Kronoskogen!
Vi kommer att ära detta med att springa i spåren av UFOt med start nära det UFO-monumentet senare upprättades 1972 av Gösta ”Pollenkungen” Carlsson som står kvar än idag. Detta vill du inte missa!

Man kunde välja mellan 5 och 10 km om man inte som vi spontan-anmälde sig 2 dagar före då det bara fanns 4 platser kvar till 10 km. Hade jag väntat hade det inte funnits någon alls och det hade varit riktigt trist med facit i hand för det var ett superfint lopp! Det bjöds t o m på UFO-godis!

10 km innebar 2 varv och jag tog det så lugnt jag kunde. Målet var enbart att ha en positiv upplevelse och det blev det tills det var 2-3 km kvar och min mage bestämde sig för att den inte ville vara med mer. Varför vet jag inte men jag tog mig i mål och hann till toan för den som vill veta.
Hann även möta oxh heja fram Anders som var lika lyrisk som mig. Fina stigar, extremt välmarkerat och välorganiserat, trevligt folk, få höjdmeter, oväntat mycket tung sand att ta sig igenom och man fick en jättehäftig och unik UFO-medalj.
Jag kom visst 8a totalt och 1a min klass så det kan jag ju bara vara nöjd med!

När man springer så där nära havet var det såklart givet vad jag ville göra efteråt.

Nu är jag tillbaka i Halmstad för i morgon ska jag ha min första inskolningsdag på mitt sommarjobb.
Wish me luck!

Kram från Ingmarie

Begriper inte

Jag vet aldrig varför eller när det händer men plötsligt kan jag inte sova.

Trots att jag är trött så ligger jag klarvaken till 4-5 på morgonen innan jag somnar och sover några timmar. När klockan ringer är jag inte pigg men inte ens om jag har tid kan jag somna om eller ta en powernap på dagen. Det går liksom inte att somna trots att jag är snortrött och hjärnan är som bomull och kroppen känns som ett kylskåp.

Det märkliga är att trots minimalt med sömn så har allt funkat! Åtminstone ett tag. Om jag inte sover i natt lär det mest gå utför..

I går blev det löpning och jag trodde benen skulle vara bly men de ville springa intervaller minsann! 20 x 1 min och det kändes plättlätt!

Sen fortsatte dagen i Lund där vi träffade Anna och Fredrik för fika och ett stadsmysterium. Om du inte gjort det någon gång så rekommenderar jag dig att testa för det var jätteskoj! Min hjärna var tydligen inte helt död heller för jag lyckades lösa både konstiga emblem och ordgåtor.

Middagen avnjöts dock i Malmö på Scandwish. Satt som en smäck i min mage kan jag berätta! I de andras också tror jag.

Nu var ju inte dagen slut där för vi skulle verkligen maxa allt och gå på konsert också. Det var Mesh som lockade och naturligtvis var de sist ut. Att jag inte somnade är ett under fast å andra sidan är det väl egentligen omöjligt i en sån miljö. Bra var det i alla fall!

I dag hade jag tänkt ta ett lugnt pass på gymet innan jobbet och efter ett möte inför lanseringen av vår löpgrupp på Majoren.

Så blev det inte för Joakim hade planerat annat som blev väldigt svettigt, väldigt jobbigt och väldigt skoj.

Jag trodde först han skojade men det gjorde han alltså inte så det var bara för mig och Todd att hänga på.

När man ska göra 10 x 15 Wallballs krävs räknehjälp

Klar!

Det blev ingen tidig kväll i dag heller pga extra sen jobbkväll men jag hoppas John Blund kommer snabbt och hälsar på…

Kram från Ingmarie