Där igen

På tal om diagnos så undrar jag vad man har för någon när man tycker det är roligt och alldeles underbart att bli så trött av träning att man nästan inte kan stå upp?
Som efter dagens Hyrox-träning.

Men minnet är kort som du vet så jag har redan glömt hur trött jag var där mitt i svett- och mjölksyrafesten så snart är jag garanterat där igen för det är ju så roligt och alldeles underbart!

Löpturen i morse i Halmstad var dock lugn. Tog en sväng på Galgberget och runt Furet. Det är så grönt och fint att det är obeskrivbart!

Innan jag åkte hem fick jag en mysig fika-stund med mamma men glömde helt bort att föreviga det.
Dumt för jag hade verkligen velat ha det som ett minne men så blir det ibland när man är väldigt mycket i nuet.

Kram från Ingmarie

 

 

Dag 14

Det sägs att sommaren är 100 dagar och nu har det redan gått 14! Men jag gör mitt bästa för att ta till vara på varenda en på bästa sätt. I dag har jag förvisso jobbat (iHalmstad) men innan dess njöt jag av en lugn runda i skogen där hemma. Slapp t o m regnet!

Fint ändå att bäckarna är välfyllda igen. Jag älskar verkligen det där porlande ljudet. Så otroligt rogivande och vackert!

I går var det dax för Majoren-gruppen igen och alltså jag säger det ännu en gång. Vilket gäng det är! Snabba, starka och fulla av träningsglädje!

Vi passade på att fixa en massa såna där smågrejer som behöver göras när regnet vräkte ner på em så nu är både balkongen och terassen fina.

Vi var även på Linneträdgården och åt. Vi kom på att det var alldeles för längesedan vi var där. Gott och mysigt som alltid och på tal om regn så är det jättemysigt att sitta i de där växthusen när regnet smattrar på taket.

Solen kom till slut fram lite framåt kvällen och då drog havet i mig igen och jag hade noll motståndskraft. Märklig grej det där…
”Badberoende”.
Undra om det finns en sån diagnos?

Kram från Ingmarie

Var är den?

Just nu undrar jag verkligen vart sommar-värmen tagit vägen…?
Har du någon där du är?
Måtte det vända fortare än fort så det blir Ingmarie-väder resten av denna korta tid vi får med ljus. Att det blåser här vet man ju sen gammalt men det vore ju najs om det inte vore så himla kallt och blött…
Kvällsbadet blev därför lite extra busigt och det bra med det är att det var 100% trängselfritt för jag var helt själv där.

Efter två toksvettiga pass så var det där en extra fin belöning.
Hade först kört ett Hyrox på Majoren och fastän jag kände mig en smula stel innan så fick jag minsann fart på varenda cell.
Åtminstone tills vi var klara. Sen dog jag nog allt lite.

Några timmar senare var jag dock återupplivad och redo för nästa. HIIT är ju alltid en pulshöjare, det är ju liksom det som är grejen, och i dag var det minsann i kubik! Men jag och min teamy hann alla övningarna och var t o m först av alla!
Efter det där kändes det som om all min svett var förbrukad…

Kram från Ingmarie

Efter regn…

Den här dagen började med både blöta och mörker. Alltså inte som i gråt och elände utan som i regn och svarta moln. Vilket i och för sig är lite eländigt för en solälskare som mig om jag ska vara ärlig…
Men det var mycket syre, väldigt grönt och absolut mygg-fritt.

 

Nu är det ju dock alltid som så att efter regn kommer sol! Om inte förr så senare. Hur länge den stannar synlig är det ingen som verkar veta, allra minst SMHI, så det gäller att njuta så länge det varar!

Det där havet lockade och var perfekt efter dagens Hyrox-pass som var extra mega-svettigt. Mina ben höll nära på att gå av på sista rodden! Shit vad skoj det var!

Vattnet kändes som sammet och det var obeskrivbart härligt att få simma lite bland vågorna! Med betoning på lite för jag hade ingen våtdräkt så det blev bara några 100-tals meter men som jag njöt!

Kram från Ingmarie

Tider jag gillar att passa

Åh vad det är härligt att vara hemma och lite ledig.
Har inga andra tider att passa än de träningstiderna jag bokat och just i dag var de två.

Först Load&HIIT på Sats. Superskoj som alltid!

Innan det där sprang jag förresten en sväng också och även om det inte var en exakt tid att passa var jag ju ”tvungen” att vara klar i tid för att vara med på passet.

Det andra var ett Hyrox-pass på Majoren. Alltså vilken svett-fest! På Garmin ser det dock ut som jag fått någon slags knäpp och rusat runt som en crazy. Å andra sidan kanske det är det man har när man gör sånt här och tokälskar det?

Sen fanns det bara en sak att göra för att kyla av mig och det var minst sagt ljuvligt!

Såna här klocktider har jag inga som helst problem med att passa och därför kommer det att bli ännu fler de närmsta dagarna!

Kram från Ingmarie

 

En blöta jag faktiskt inte gillar

Nog för att jag gillar att bli blöt men när regnet vräker ner och det knappt är plusgrader (nåja..) så lockade Brottets svala utomhusbassäng lika lite som en sten i skon.🤪

Särskilt inte innan jobbet för jag vet att när jag frusit vill jag sova. Dvs en väldans dålig kombo…

Så jag planerade om och drog till Gladius—gymet i stället. Tänkte jag kunde cykla lite lugnt en stund. Det gick väl si så där…🙄

Lättroad som jag är så räckte det med bra musik sen gick hela endorfinberoende-maskinen i gång.🥳

Svettpölen växte och en halvtimme blev till över en timme. 😅


Men det var då.
Nu har jag både jobbat ett helt pass och tagit mig hem-hem. Dvs från Halmstad till Helsingborg. För den som undrar kan jag berätta att det är oväntat många som åker tåg och buss sent på kvällen/tidig natt och också att det är sjukt segt att åka efter att man rusat runt på jobbet och helst vill lägga sig raklång med fötterna i högläge. Utsikten genom tågfönstret var i alla fall fin en stund. Sen blev det mest bara svart.

Kram från Ingmarie 

 

Försöker vara smart

Märkligt nog var jag inte särskilt mör i dag. Nästan så jag trodde jag drömt om att jag gjorde en Hyrox i går.

Men även om jag må vara lite galen emellanåt så är jag inte helt dum så jag tog det ändå hyfsat lugnt i dag. Det var klokt och smart även ur jobb-perspektiv för det blev en svettig och extra lång kväll på akuten.

Sprang en sväng utmed havet och det var minsann i princip helt vindstilla!

Eftersom jag köpt ett sommarkort på Gladius-gymet så passade jag på att köra lite där också. Dock inga varken burpees eller wall-balls..
Det är många gamla bekanta som tränar där så det blir mycket snack vilket är super-skoj!

Kram från Ingmarie

Min första hela Hyrox(simulering)

Det här att vänta till ”sen” är egentligen en väldigt oklok sak att göra.
Man vet ju inte ens om man får ett ”sen”!
Inte heller är det särskilt ofta man är helt ”redo” eller fullt förberedd.

Så med det i minnet frågade jag min Hyrox-proffsiga vän Åsa för några veckor sedan om hon ville följa med på en simulering i Kristianstad och det ville hon!

Jag kunde inte få en bättre ”förstagångs-partner” för Åsa är proffs på Hyrox, stark och snabb och dessutom en av de snällaste jag vet. Dvs även om jag helt skulle braka ihop så hade hon fortsatt peppa och få mig att tro att jag var världens bästa för sån är hon.

Jag var märkligt lugn när vi åkte dit men när vi kom fram och jag såg den där spiraltrappan vi skulle ner för inför varje löpning och sen trappan vi skulle uppför innan varje station fick jag snudd på mjölksyra utan att ens röra mig.
Och svindel!

Vi var i god tid och pga” tekniska missar” fick vi starta sist av alla. (De släppte iväg alla med 5 minuters mellanrum.)
Det var en av de mindre bra sakerna med just detta event. Återkommer till det.

Vi hade bestämt innan hur vi skulle dela upp det hela men som alltid när man kör par så måste man kommunicera. Är den ena tröttare än den andra får den som är piggare göra lite mer och man får anpassa farten efter den som är långsammast.
Min svaghet är ffa burpee broadjumps och wallballs och även om jag har förbättrats så  finns det en gigantisk förbättringspotential om jag säger så…

Som alltid innan ett lopp vill jag bara få börja så jag liksom vet hur kroppen är och vad jag har att ”deala” med. Sånt kan jag sällan känna på uppvärmningen nämligen.

Spiraltrappan var inte så farlig som den såg ut och det bra med den var att den tvingade oss att ta det lugnt direkt efter stationerna.
Trappan upp märkte jag nästan inte av! Däremot blev det extremt halt på vissa ställen eftersom det regnade en stund men efter första varvet blev jag proffs på att torka av skorna i raketfart på mattorna innan hallen.

Så här är det fördelat för dig som inte vet.

Löpningen kändes förvånansvärt bra. T o m efter utfallsstegen!
Stationerna betades av en efter en och jag kan ärligt säga att jag älskade varenda sekund! Det är en svettfest utan dess like!

Åsa hade tippat att det skulle ta 75 minuter för oss. Jag 90. Det blev 74,5! Nu är en simulering inte riktigt detsamma som en ”riktig” hyrox där ”Rox zone” är betydligt  längre. Å andra sidan har man inte heller de där trapporna på en riktig.

Oavsett så är jag sjukt glad och tacksam över att ha fått göra detta i dag med Åsa och jag längtar redan ihjäl mig efter nästa gång!
Börjar t o m fundera på om jag ska testa en solo!

Det blir ju också väldans roliga Garmin-figurer..

Det som var trist var bl a det där att det var så utspritt. De första hann ju bli både klara och kört hem innan vi var klara så vi hade ytterst få som hejade på oss. Man hade heller ingen samling med genomgång innan utan det fick vi lista ut själva. På en riktig Hyrox följer allt en mall men här var stationerna utplacerade lite överallt.
Man började även plocka ihop innan de sista var i mål och det är BIG BIG NO NO att göra så!
Vi blev heller inte ens serverade vatten utan man fick se till att ha en flaska placerad på så bra ställe som möjligt. På många av stationerna var det ingen som kollade om vi gjorde rätt vilket är ett grundkrav för att inte få straff/bli diskad.
Med tanke på att vi betalade nästan 800 kr för detta så var det uselt! Vi var flera som tyckte samma och jag har mailat dem men inte fått svar.

Nåja.
Skoj var det i alla fall och jag vet exakt hur det ser ut runt den där byggnaden efter att ha kutat runt 2 + 16 varv där!

Som du kanske vet är jag ju ganska bra på att hhitta badsjöar och i dag var inget undantag.
För dig som inte vet kan jag berätta att Sparrsjön i Bjärnum (du får Googla) är en gömd liten pärla!

Helt vindstilla, lätt regn och bara vi där. Alltså som vi njöt!

Nu är jag i Halmstad för några dagars jobb. Avslutade dagen med Body Balance som bästa Nina höll i . Jag hade plättlätt kunnat vänja mig vid att sluta varje dag på det viset!

Kram från Ingmarie

 

 

Försöker turboladda

Att ta det lugnt när man coachar ett gäng som tuggar burpees och pull-ups till frukost så är det minst sagt en utmaning att försöka ta det lugnt.
Vi körde 5 x ca 1100m fartlek och jag gjorde mitt bästa för att maska men helt lyckades jag inte. Det är något som händer när energier delas! Man dras liksom med!
Skoj var det hur som helst och alla var super-nöjda. Så himla glad att jag får vara en del av detta Majoren-gäng!

Nu har jag i alla fall kommit till  Kristianstad utan ens en minuts försening med tågen, och när jag kom in i hotellrummet trodde jag att jag gått fel för det var så extremt fint och lyxigt!

Jag hade tagit det absolut billigaste rummet men ändå fick jag detta och dessutom ingår middag!
Ibland lyckas men verkligen trots att man inte ens ansträngt sig.

Så nu är magen full och benen i högläge. Hoppas det räcker för att jag ska orka hänga med Åsa i morgon.

Helt ärligt är jag inte särskilt nervös men det är ju bra mycket roligare, och enklare, om man har en pigg kropp! Vi gör det här för det ska bli skoj och för att jag ska få en ny upplevelse och erfarenhet på mitt livs-CV.

Kram från Ingmarie

 

När det är tomt

Det finns vissa få dagar på året då det är extra lugnt både i simhallen och på gymet och i dag är en sån för det är skolavslutning här.
Jag vet att den inte är på samma dag överallt så kanske man borde åka runt och passa på att besöka andra städer när den är för att få uppleva extra mycket plats?!

Nästan hela tiden jag körde vattenlöpning i dag (en timme) så hade jag hela ”stora” bassängen för mig själv! Så otroligt tyst och skönt. Hade bara önskat att man tog bort alla linorna så jag hade kunnat harva runt på hela. Föreslog det till badvakten som gick förbi men han var märkligt nog inte så sugen på det.

HIIT-passet som jag egentligen inte hade tänkt vara med på men inte kunde låta bli var åtminstone halv-fullt men själva gymmet var ovanligt tomt och lugnt.
Vi svettades å andra sidan nog för alla! Du vet så där så tröjan droppar!
Jag vet inte hur det är med dig men jag älskar det!

I morgon ska jag turbo-vila! Åtminstone efter kl 11…

Kram från Ingmarie