En lördag utan stress

När jag gick och la mig i går så tänkte jag att om jag bara hinner hälften av allt jag vill denna lördag så är det bra.
Det jag dock har märkt är att ju mindre jag stressar för att ”hinna med” ju mer hinner jag.
Har du kanske märkt samma?
Min önskelista var helt ärligt väldigt lång men hur osannolikt det än verkade så hann jag allt utan att stressa. Förutom lite innan den sista aktiviteten…

Vi började med att städa för även om jag tycker det är ruskigt tråkigt så vill jag för jag tycker det är ännu tråkigare att ha det ostädat.
Sen stack jag ut på en planerad gå-jogg runda men ryggen tyckte det var en så bra ide att jag sprang mer eller mindre hela tiden under de 50 minuter jag höll på.
Underbart!

Hem och byta om för en cykelfärd till Två Systrar där jag mötte upp Super-löparen Catrine. Hon som springer både (ultra)långt och snabbt och är stark som ett troll!

Hennes man Johan är dock utan tvekan den starkaste av dem och av oss alla förresten. Jag har aldrig kollat på någon Styrkelyfts-tävling live innan, eller ens ö h t när jag tänker efter, men någon gång ska ju vara den första och det blev i dag på Majoren Crossfit där nämnda Johan var med.

Alltså det var verkligen jätteskoj och jag lärde mig en massa nya grejer. Ffa är jag så galet impad över hur starka alla som var med är. Johan rockade! Själv hade jag knappt klarat göra samma sak ens om jag bara hade haft enbart stången…


Efteråt var jag såklart ännu mer sugen på att styrketräna själv. Ryggen var med på det mesta men inte varken dra eller putta släde eller annat där vinkeln liksom blev fel för den. Med tanke på hur bra den ändå har blivit på dessa få dagar är jag extra hoppfull om att den snart är sitt vanliga glada jag igen!

Det var efter detta dagens enda lilla ”bråttom-känsla” infann sig för jag ville nyttja mitt sista kallbadhus-klipp. Kallis hade stängt för event och Pålsjöbadet stänger kl 18 på lördagar. Men jag hann och fick ett härligt besök med bastu och många dopp i det vilda havet. För den som vill veta kan jag berätta att hårfön var helt onödigt en dag som denna.

Jag är extra glad att ryggen är gladare för i morgon ska vi göra ett riktigt äventyr i skogen!

Kram från Ingmarie

Testat nytt

Måndagar alltså! Särskilt de som är efter en jobbhelg och då är = ledig dag.
Och särskilt när den dessutom bjuder på sol och flera plusgrader!

Jag åkte till Rydebäck och sprang söderut på Skåneleden. 
Eftersom jag skulle tillbaka så blev det 5 km bort innan jag vände tillbaka. Jag har ju sprungit den sträckan flera gånger förut men då alltid norrut så det var roligt att få se den från ”andra hållet”. Oavsett håll så är det magiskt vackert!

Tillbaka i Rydebäck mötte jag upp två av mina fina kollegor på bryggan för ett dopp och sen mat på Tegel som jag inte ens visste fanns men som jag definitivt vill tillbaka till!

Sen gjorde jag något som verkligen var utanför min comfortzone…

Jag har varit på ett Crossfit-ställe för första gången i hela mitt liv! Anledningen till att det inte skett innan är för jag har tyckt det verkade läskigt med alla super-fit och super-musklade människor som hoppar över boxar som om de var pappersark och lyfter vikter som om de vore tändstickor.
Till saken hör att Majoren Crossfit även är ett Hyrox-ställe så det var därför jag tog mod till mig och var med på en klass.

Det var också läskigt. I alla fall i några minuter..

När jag kom dit kände jag mig minst sagt obekväm för jag var inte bara klenast. Jag var även garanterat äldst!
Men du vet hur det är.
Träning förenar och det tog max 2 minuter innan det kändes som jag varit där hela mitt liv.
Jätteroligt, jättetrevligt och jättesvettigt!
I´ll be back!

Kram från Ingmarie

En ny fyrling

Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Det blir ännu bättre!

Istället för ”bara” tre pass i dag blev det fyra. Det sista var ”tack vare” Kajsas dotter som påminde om hur bra kvällens crosstraining är. Sånt går jag ju liksom igång på direkt!

Men jag började med en härlig löptur tillsammans med Lisa. Alltid lika roligt att ses och fortsätta prata där vi slutade förra gången och vädret alltså! Snacka om att ha prickat rätt helg!

Sen bara fortsatte det roliga tillsammans med Kajsa.
”Load&HIIT” är min favvoklass hemma men här blev jag tyvärr lite besviken i dag för det var lite väl mycket teknikfokus på första delen. Men trött blev jag ändå av den andra halvan!

Nästa var på SoFo och vi gick dit för att njuta av den sköna vårsolen. Yin Yoga i värmesal är verkligen ljuvligt och om det var den eller den lilla ”lunchen” i solen som gjorde susen vet jag inte men jag kände mig plötsligt oväntat pigg och liksom ”omladdad”.

Jag har varit på Katarinas crosstraining-pass innan och de är minst sagt intense. I dag var inget undantag och det var nära på att jag inte kunde ta mig upp efter den sista burpeen. Sjukt skoj och timmen gick sådär rasande fort som den gör när man har roligt.

Så här belönade vi oss. På allra, allra bästa sätt om du frågar mig!

I morgon åker jag hem igen men jag ska minsann roa mig in i det sista!

Kram från Ingmarie

Och partyt fortsätter

Om du undrar om jag hade träningsvärk efter i går så är svaret JA!
Typ överallt!
Men bästa boten mot det är ju som bekant att röra på sig. Om just de rörelser jag gjorde var de bästa tål väl kanske att diskuteras.
Åtminstone inte den första.

Men när jag hade chansen att få Camillas sällskap så kunde jag ju inte låta lite (nåja) träningsvärk stoppa mig.
Vi kan väl säga som så att musklerna blev väl inte direkt piggare men resten av kroppen blev det med råge!

En sån här dag så vore det dock brottsligt att inte även njuta av vårsolen så jag tog mig till Hellas för en härlig och lugn skogstur i mina gamla hoods tillsammans med Kajsa och Sven. Det var däremot garanterat mjumma även för musklerna.
Så fint!

Naturligvis avslutade vi det på bästa sätt! Vårsolen alltså! Vilken grej den är! För att inte tala om fina vänner. Så livsviktigt!

Kram från Ingmarie

Partyt har börjat

Träningsvärken hade inte helt lagt sig och den är absolut inte mindre efter i dag men ska det festas så ska det så jag har skaffat en massa ny på mitt favvo-Sats SoFo här i 08a-land.

Tack och lov tycker Kajsa också det är en jättebra ide att köra fyra (!) pass inne en solig dag men det ena behöver ju inte utesluta det andra för vi har minsann njutit ute också. Vi delade nämligen upp svettfesten på 3 + 1 pass.

Den första HIIT-klassen var snorjobbig. Det kändes helt omöjligt att klara allt innan passet skulle vara slut men på något märkligt vis hann vi ändå allt.

Andra och tredje var lika snorjobbiga. Det var snudd på att både ben och armar vek sig på slutet. Sven hängde på den sista vilket var perfekt för då kunde han hänga med på lunchen.

Lunchen avnjöts på Café blå Lotus ute i solen och satt som en smäck i magen och varenda cell i kroppen. Och själen! Så underbart att kunna njuta ute så här.

Det var dock lite stelt att resa sig upp efteråt för att gå till sista passet men på Thomas pass blir man alltid pigg, glad och får ny energi. Han är utan tvekan en av de bästa instruktörer som någonsin funnits! Önskar jag kunde flytta med honom till Helsingborg.

Kajsa är en av de starkaste kvinnor jag vet men jag tror t o m hon var lite trött efter detta. Jag var det definitivt!

Nere vid vattnet i Eriksdal har man fixat ny både bastu och brygga och det var där vi avslutade denna fantastiskt härliga dag. Inte i bastun men i vattnet och solen.

Nu ska jag fortsätta ladda om för i morgon som kommer bli både lik och olik i dag.

Kram från Ingmarie

Smashigt!

Jag vet nästan inte hur jag ska beskriva denna dag för den har med ett enda ord varit fantastisk.

Eftersom jag åkte till Halmstad i går missade jag förvisso mitt favvo-pass i Helsingborg i dag men jag är ju som bekant väldigt bra på att roa mig själv.

Så jag började med intervaller.
3 x (5-3-1) minuter.
Det gick förvånansvärt bra och jag är säker på att det var solens förtjänst.

Fortsatte med utfallssteg och hopp tills benen nästan vek sig men ändå ville kroppen mer. Eller om det var knoppen. Ibland är det svårt att veta, eller hur?
Hur som helst så har jag hittat ett annat gym nu när Sats har stängt och det är ett toppenställe. Supertrevlig personal, välutrustat som attan och bara några stenkast från vår lilla lya.

Belöningen blev extra fin. Lunch i solen på Söderpiren tillsammans med min fina, kloka vän Nina.

Till sist, The Grand Finale.
Smash into pieces!
Alla som känner mig vet att jag älskar dem och är snudd på besatt. Helt ärligt har jag inte hört en enda dålig låt med dem.
Fast jag är nog inte så jätte-besatt ändå när jag tänker efter för jag kan inte ens namnet på alla. haha!

Som alla andra gånger jag hört dem live så var de outstanding och vi (jag, Eeva och Maria) skapade ännu ett fint minne tillsammans.

Nu är jag hemma i Helsingborg en natt innan nästa äventyr!

Kram från Ingmarie

Ännu fler presenter (Lyllos mig!)

Fylla jämt hela året är verkligen verkligen en bra ide som jag rekommenderar alla! Man kan såklart fylla ojämnt hela året också! På så vis kan man fira vartenda år och det är väl det man borde göra. Det är ju som sagt var ingen garanti att man ens får ett till…

Hur som helst. Innan denna presenten i dag  som Maria och Eeva fixat till mig så var det ju påskdagen,
En kort löptur hemma i friska vindar, färd till Halmstad för att passa galleriet, en minst sagt uppfriskande promenad utmed havet (inte ens jag ville bada!) och sen jättegod mat och mysig kväll hos mamma, Ulf och Sheila.

 

Kl 08.15 blev jag upp-plockad av mina vänner för färd ner till Mölle och ”Krukis” i morse där jag skulle bli bjuden på frukost. Det blev jag också men vi fick vänta i över en timme trots att vi bokat bord och vi fick inte ens allt som skulle finnas på frukostbrickan vi beställt trots att vi sa till x flera. Vi har varit där flera gånger innan och man får i princip alltid vänta men detta var extremt och verkligen inte ok.
Vi fattar att det var för få personal men då kan man ju inte heller ta in hur mycket folk som helst. När vi så småningom var klara flera timmar senare och det blev snudd på folktomt så kom det in massor av personal. Någon där behöver verkligen lära sig planera…

Det vi åt var i alla fall gott, vi blev mätta och sällskapet var det absolut bästa! Som kompensation bjöd de på lite rabatt och jag fick en söt liten keramik-mugg.
Men på riktigt så behöver de skärpa sig.

Först på programmet var att kolla lite på all konst som visas under Konstrundan i nordvästra Skåne. Vi hade inga specifika vi ville se utan det blev lite där vi hamnade och jag kan säga att 100% av det vi hann se var fantastiska skapelser. Måleri, glas, keramik, grafik mm mm.
Nere vid hamnen passade vi på att fascineras över havet och de entusiastiska surfarna. De måste ha universums största tålamod som väntar och väntar och väntar på den där perfekta vågen som nästan aldrig verkas komma. Själv har jag för längesedan insett att det inte är något jag ens kan fundera på att göra. Tvärtom får jag snudd på en mardröms-skräckupplevelse bara av att titta på hur de tumlar runt och i de där vågorna!

¨

Det verkliga konstverket skulle vi uppleva senare men det visste vi inte då..

Nästa plan var en kort runda på Kullabergs m-y-c-k-e-t kuperade stigar. Så blev det inte.

Vi sprang iväg ut på Skåneleden. Backarna kom direkt men vi hade åtminstone medvind.

En del av den leden har jag sprungit en enda gång innan för flera år sedan tillsammans med Catrine men av någon märklig anledning, trots att vi kom från andra hållet, så kände jag igen stigen ner till Nimis.
Du vet det där ”konstverket av drivved och pinnar som konstnären Lars Vilks under 30 år skapat på en kullerstenstrand i naturreservatet Kullaberg.”

Jag och Anders har sett det från havet förra sommaren och jag minns hur fascinerad jag var av denna skapelse och att jag någonstans inom mig fick en önskan om att få uppleva det på plats.
Eftersom jag har de vänner som jag har, dvs likeminded, så behövde vi bara titta på varandra för att sen ha bestämt att vi såklart skulle ner där.
Det tog en halv evighet att ta sig ner, vi snackar brant med en massa stenar och bröte, men det var värt vartenda extra näradödenupplevelse-hjärtslag jag fick. Alltså det är så coolt och så galet att det inte går att beskriva. Detta är verkligen ett konstverk med stort K.

Klättra tillbaks upp gick betydligt snabbare och vi fortsatte till Arild innan vi vände och tog oss tillbaka genom skogen,, i motvind, förbi vitsippe-ängar och ännu fler backar.
Den tänkta korta rundan blev 2,5 timmar men det var inget vi hängde läpp över. Tvärtom såklart!

Har ingen aning om hur vi kom ner på -25 meter…

Märkligt nog var det bara jag som var badsugen men med de fina vänner jag har så fick jag längtan stillad i fina Höganäs innan denna magiska dagen var slut.

Tack kära vänner för dessa minnen vi skapade tillsammans i dag!

Kram från Ingmarie

Påskafton!

Förra gången vi var i Skrylle gnällde jag över att det var kasst markerat men att jag i alla fall skulle ge det en chans till.

I dag var den dagen och jag valde en runda jag länge velat testa.
Skrylleslingan.

Det är en del av Skåneleden och är en 15 km rundslinga med start och mål vid Skryllegården. Anders valde en annan runda och det skulle visa sig att vi hade precis samma känsla båda två när vi var tillbaka igen.
Vilken återkommer jag med.

Slingan går gemensamt med en del av Skrylles egna motionsspår innan den svänger av. Vitsipporna trängdes med krokusar och andra fina blommor. På några träd såg jag små små knoppar komma. Snart händer det på riktigt att våren slår ut!

Benen var som sega klumpar men jag kände mig ändå pigg så jag brydde mig inte för mitt enda mål var att njuta och ta det lugnt.

Den här rundan har verkligen all slags natur man kan tänka sig! Djupa skogar, öppna fält, platt, backar, stigar, skogsvägar, roliga träd och i dag även en del sol och en vind som kom från precis alla håll och kanter. Jackan åkte av och på jag vet inte hur många gånger.

Det fanns också en himla massa spång och stegar att klättra över. Så pass många att jag faktiskt tappade räkningen..

Ganska exakt 15 km senare var jag tillbaka där jag började.

Hela rundan var perfekt markerad och jag behövde inte fundera en enda gång på vart jag skulle. Variationen var fantastisk och allt var så bedövande vackert. När det blir grönt kommer den utan tvekan bli en av de finaste man kan hitta! Anders var lika lyrisk över sin runda så detta kommer vi garanterat göra om!

Det hela blev ju inte direkt sämre av att vi kunde sitta ute och äta. Magiskt!

Du som vet vet också att jag har hittat en av de sötaste sjöarna ever bara några stenkast därifrån så ja, det blev såklart ett dopp där.
Det hade faktiskt varit snudd på brottsligt att inte göra det!

Hur har din påskafton varit?

Kram från Ingmarie

Mer kalas!

Man skulle kunna tro att det är denna månaden jag fyller år och inte januari för i dag var det fjärde gången jag blev firad i mars.
Jag tror banne mig jag ska fira jämt lite oftare. Det är ju jätteskoj!

I dag tog min stora inspirationskälla Camilla mig först på ett dopp och sen en mumsig brunch på Bruket.
Så himla härligt att ha en massa timmar tillsammans för att hinna prata! Boken som jag också fick är en som jag tänkt köpa jättelänge men av någon anledning aldrig gjort. Den kommer garanterat att bli väl använd. Gissa om jag längtar tills denna härliga människa flyttar ner hit i juni!

Jag har tränat också. Först ”bara” airbiken (undra om man någonsin vänjer sig vid hur jobbig den är) och sen ett snorskoj HIIT-pass där den där biken också var med.

Trots att jag tycker jag varit iväg och gjort en massa i dag har jag ändå hunnit med både en powernap och att måla.
Vara ledig är verkligen guld men nu är det slut på sån lyx. Å andra sidan kanske man inte njuter av ledighet lika mycket om man alltid är ledig?
Fast jo, jag skulle absolut göra det!
Helgkneg väntar men det ska nog gå bra det också.

Kram från Ingmarie

 

Danmarks-mys

Min kloka vän Anna-Karin har en teori om vad som felar med min fot och det verkar (tyvärr) stämma. ”Löpardöden” heter på finspråk peroneustendios och är just en ”löpardöd” för det är i princip omöjligt att springa. Naprapaten är bokad på måndag och även om min fot må vara skrutt så vägrar jag att deppa ner mig och just i dag har jag lyckats extra bra!

Började med airbiken en stund innan favvo-passet. Det var så jobbigt att jag nära på svimmade.
Underbart!

Med buss och båt tog jag mig utomlands på ett tjillenix.  Visst har jag sagt att jag älskar att bo här med närhet till så otroligt mycket? T o m utlandet! För ja, Danmark är utland.

Målet var att träffa min kära vän Ulrika. Det var så längesedan sist att jag snudd på glömt när det var!
Hemskt!
Ändå är det som i går och vi liksom bara fortsätter babbla.

Vi hade egentligen en annan plan men den ändrades och plötsligt hade vi ingen alls men det blev ändå, eller kanske just därför, så himla himla jättebra!

Ulrika är en stjärna på så otroligt och ofattbart många sätt och vis och denna fina kofta som hon stickat fick jag i dag! Själv fattar jag inte hur man kan skapa något ö h t av ett garnnysta!

Helsingör är f ö väldigt fint även en blåsig marsdag.

När vi strosade runt där, helt utan planer, så dök en brygga upp och där fanns minsann badstegar!
Jag lovar, jag hade faktiskt ingen som helst aning om att den fanns för tro mig, jag har googlat!

Nu är det så himla bra att Ulrika, liksom jag, tycker det är helt normalt att ha en baddräkt i handväskan denna tiden på året.

På samma sätt som jag tog mig dit tog jag mig hem och nu sitter jag här i soffan med lyckobubblor i hela kroppen!
Tack kära vän för en fantastisk dag!

Kram från Ingmarie