Så var julen slut

Blev en liten tur i skogen i går också innan jobbet. Fantastiskt fint ljus, fantastiskt vackert, fantastiskt nog nästan vindstilla (igen) och även en fantastiskt seg kropp.

Jobba extra-sena kvällar sliter lite mer på mig nu för tiden har jag märkt men nu är jag (förhoppningsvis) ledig i fem hela dagar! Eller fyra i skrivande stund för den första är snart slut.

Började första lediga dagen med ett jättehärligt Yindalini-yoga pass inklusive Gong-bad. Vilken grej det är! För mig blir det nästan alltid som en (imaginär) resa ut i rymden.

Var osäker på om simhallen skulle vara en bra idé med tanke på röd dag och skollov men jag chansade och det var tur det för det var både helt ok med plats och jag fick ett härligt pass plus lång tid i bastun. Tror det var precis vad jag behövde!

Nu i kväll tog vi hojjarna ner till city och Söder för att kolla på bio.

Det var typ arton evigheter sen sist. Jag har faktiskt bojkottat dem tills nu för under den sk pandemin fick man inte gå på bio om man inte tagit de där sprutorna. Liksom på en himla massa andra ställen. Idiotiskt såklart för med facit i hand vet vi ju att vi ”foliehattar” hade rätt på exakt alla punkter.

Men nu hade vi ett presentkort som går ut om några dagar och det vore ändå lite dumt att låta det brinna inne.
Det blev Regnmannen med bl a fantastiska Robert Gustafsson och Jonas Karlsson. Alla skådisar var bra men de var outstanding!

”Den buttre Ingmar lever ett inrutat liv i en liten småländsk by. Hans hustru gick bort för några år sedan och han har börjat tappa relationen till sin dotter Erika. Det enda han har kvar är den irriterande, frånskilde grannen Burman och hustruns rosor, som egentligen är det enda han bryr sig om att vårda.

Till råga på allt är det den varmaste och torraste sommaren i mannaminne. Alla väntar på regnet som aldrig verkar komma. Men genom vad som kanske är ett underverk, kanske bara ren slump, får Ingmar äntligen spela huvudrollen i något som kommer att förändra inte bara hans liv, utan hela byns tillvaro eller, ja, kanske rent av hela världen.”

Vi gillade den väldigt mycket och jag längtar massor till sommaren nu!

Kram från Ingmarie

Gråflyt

Som sagt var, det är verkligen gråare än grått ute men jag inbillar mig att det lilla ljus som kommer ändå gör gott. Särskilt om man springer i det tror jag.
Så det har jag gjort. Både i går och i dag men ändå helt olika pass.

I går bara lugnt innan ett checkaläget-naprapatbesök och sen ett vansinnigt (oplanerat) långt arbetspass utan rast.
Igen… !
Börjar i ärlighetens namn bli ganska trött på det.

Eftersom jag kom hem långt efter midnatt och somnade ännu senare blev det en ordentlig sovmorgon i dag. Konstigt nog vaknade jag av mig själv och har varit jättepigg hela dagen. Tror bara vetskapen av att jag skulle vara ledig i dag och två dagar till gjorde susen!

Hade bestämt mig för lite intervaller men kände mig lite mesig och liksom skör i själen så tänkte att 10 x 2 minuter fick räcka. De första 3-4 var supersega men så bara släppte det.
Ändrade mig då till 12 st men sen blev det ändå 15.
Kanske var det planeterna som stod rätt, kanske var det den där vetskapen om lediga dagar eller kanske de där Carbon-pjuxen som gjorde det. Vem vet? De sistnämnda vet jag hur som helst gör skillnad även om den är pytteliten.

Bästa belöningen, eller belöningarna ska jag såklart säga, blev de här:

Bad i stilla kristallklart vatten.

Te och gudagod macka på Lilla Bruket.

Och till slut härlig Hot Yoga på Aktiverum. De hade nämligen ett julerbjudande. En månad för halva priset så jag slog till!

Kram från Ingmarie

Finbesök och extra allt

Det känns som flera evigheter sen jag/vi träffade Anna & Fredrik sist och det var det men i dag blev det äntligen! Vissa saker är dock alltid värda att vänta på och att hänga med dem är det definitivt för det blir liksom alltid så himla bra och mysigt. Kanske helt enkelt för att vi gillar att göra samma saker.

Som att springa t ex.
Fredrik hängde med nästan halva rundan innan han lämnade oss som ville springa lite mer. Älskar att få visa runt i ”min” fina skog för den är banne mig fin även när det är gråväder och varenda löv ligger på marken.

Jag och Anna fortsatte genom Kungshult, Laröd och till Kulla Gunnartorps slott. Det där som jag av någon märklig anledning har blivit så förtjust i trots att det är ett riktigt kråkslott. Kollar du noga på bilderna så ser du dessutom något vitt spöklikt ovanför den stora dörren…
Men visst, hade jag haft alla de där 400 000 000 miljonerna så hade jag utan tvekan slagit till!

Därifrån tar man sig lätt ner mot havet (det går nedför) och Skåneleden och sen till Viken (medvind) där en av mina favvo-badställen är. Konstigt nog var det bara jag som ville bada…

Jag fipplar ner telefonen i bältet om du undrar…

21 km i för mig perfekt fart och sällskapet kunde som sagt var inte ha varit bättre!

Sånt här blir man ju hungrig av och det i sin tur resulterar i ännu en gemensamhetsfaktor vi har.
Mat!
Alla gillar dessutom Bruket så valet var väldigt enkelt.

Så otroligt tacksam över att dessa två ville åka ända hit för att hänga med oss hela dagen!

För att verkligen maxa dagen hann jag och Anders även med en sväng på Fredriksdals julmarknad. Vi var på den förra året också och gillade den massor. Har man Kulturkortet går man in gratis annars får man tyvärr betala en ganska stor slant vilket jag tycker är ganska kasst även om jag lite, lite kan förstå det för det är väldigt mycket att se, göra och uppleva både ute och inne.

Mysigt och fint är det i alla fall och jag hittade äntligen Ramslökskryddan jag letat efter sen vi bodde i Åhus. Vilken lycka!

Den här dagen ska jag leva på länge.

Kram från Ingmarie

Extrafin måndag

Ledig måndag är bland det bästa jag vet!
Särskilt en sån som i dag.

Fick först sällskap av solen på min lilla löptur. Bara det hade ju räckt hur långt som helst men det bästa var ändå kvar.

Vid lunchtid kom lillebror Daniel ända från Göteborg för att hälsa på resten av dagen. Så himla mysigt!
Vi började med att äta en supergod lunch på Bruket. Vågar nog påstå att det var en av de godaste soppor jag någonsin ätit!

Tror den där gjorde att vi orkade lite extra mycket på gymet lite senare. 70 minuters non-stop svettfest med en massa skojiga övningar.

Kommer kännas fint i benen i morgon tror jag.

Mellan allt snack, kaffedrickande, mys och mer mat så hann jag även med ett härligt bad.

Plus ett tandläkarbesök och minsann hade jag noll hål! Hurra! Jag fick t o m en liten julklapp av dem. Så himla tacksam att jag hittat detta ställe.

Känner mig inte precis redo för jobb i morgon igen men den känslan vänder kanske under natten. (Inte så troligt men man kan ju alltid hoppas…)

Kram från Ingmarie

Dag tre med extra allt

Min sista heldag här denna gång blev verkligen en pang-dag och så bra att den nästan är obeskrivbar. Du vet en sån där så man är så lycklig att det liksom bubblar av lycka i hela kroppen.
För en sån som mig innebär det också som du nog vet ett visst bubbel av en (fysiskt) trött kropp.

Jag och Kajsa stack från Sats Sjöstaden utan att ha en klar plan på var vi skulle springa både för att det emellanåt var glashalt och för att jag ville uppleva typ alla mina gamla hoods på en och samma gång. Med tanke på att det är hela Nackareservatet med omnejd så är det snudd på omöjligt men med facit i hand så lyckades vi ändå väldigt, väldigt bra.

Vi slirade genom Sjöstaden och runt i skogen till Hammarbyhöjden, Björkhagen och ner till ”min” fina Söderbysjö.

Vidare över bron till Hellas femma och ”fina vägen” förbi Brotorpsstugan. Där vek vi av på en liten stig ner till Ältasjön och sen vidare till Flaten. Undra just hur många gånger jag simmat, badat och sprungit där. Det är hur som helst ett fantastiskt fint ställe och en oas.

Vi tog oss sen tillbaka mot Hellas för att avsluta turen.

I Hellas finns som du kanske vet också en fantastisk sjö med perfekta bryggor för ett bad. Enligt skylten på väggen var det 4 grader i vattnet. Dvs ett isbad även här.
Underbart!

Helt obegripligt egentligen att allt detta finns bara några kilometer från Stockholms innerstad, eller hur?!

Kajsas man Sven visste vi skulle vara på plats för att hålla oss sällskap för mat i Storstugan men gissa om jag blev förvånad och överlycklig när min vän Inger satt där och väntade på oss! Jag trodde först att jag drömde (eller hallucinerade) men det var på riktigt! Jag fick t o m en tidig julklapp med hemmagjord sylt av henne.
Soppan och brödet satt f.ö som en smäck i magen. Jättegott!

Nu var ju dagen inte slut där…

Inte vi heller tydligen för det blev ett riktigt tufft crosstrainingpass också. Jag var rejält frusen innan och fick lov att sitta några minuter i bastun för att tina lite men efter det där passet frös jag absolut ingenstans.

Det var nästan så jag ville bada en gång till men även om jag är galen så är jag inte helt dum. Kroppen ska få vila till i morgon och sista träningen här för denna gången.

Kram från Ingmarie

Minitraining-camp dag 1

Väskan var både välpackad och välfylld är jag gav mig in mot stan och första stoppet på denna mini trainingcamp i 08a land..

Liksom många andra Sats så har Sats Odenplan renoverats för att kunna ha ännu fler olika slags (nya) pass. Som t ex Hyrox.
Varken jag eller Kajsa hade testat ett ”rent” pass innan så vi var bra nyfikna.


Just på Odenplan är inte allt samlat på ett ställe utan löpning, utfall och sled pull/push var en bit ifrån. Vi körde heller inte alla grenarna utan coachen valde ut några av dem + några ”utanför” konceptet. (Vet dock inte om det alltid är så.)
För oss blev det rodd, wall ball, kettlebell-swing, burpees, thrusters, utfall, sledgepusch + pull och löpning.

Allt var roligt men det blev lite rörigt när vi skulle förflytta oss till löp/släd/utfallsdelen + att jag tyckte passet var för kort. Borde vara minst 60 minuter i stället för bara 45 minuter. Tror dock jag (och Kajsa) var ganska ensamma om att tycka det. Haha!

Vi tog en snabbfika och en promenad till Sats Spårvagnshallarna (som också renoverats) för en timmes underbar Hot Vinyasa yoga. Älskar att svettas så där mycket så att det går att vrida ur kläderna!

Snabbdusch, kort promenad x 2 (jag fuskade med tuben en bit för att hinna – Kajsa hade hoj) för sista passet.
Performance strength med vår favvo Thomas på mitt favvoställe Sats Sofo.
Helt ärligt kan jag emellanåt sakna det vansinnigt mycket…


Som alltid var det jätte-jätte-JÄTTE-bra när Thomas styr upp det hela.

Sen var vi så hungriga att vi nästan svimmade. Teatern på Ringen några stenkast bort från Medis har dock massor av olika mat att välja på så vi slapp trilla ihop.

Skulle väl kanske inte gjort mycket mer sen men så kom badviruset på besök och då går det som det går och blir som det blir..

Några grader kallare än i går och kanske lite, lite tjockare is men det var lätt att sparka bort den med foten.

Underbart!

Nu ska jag ladda för i morgon.

Kram från Ingmarie

 

 

Glad men ledsen

Man kan faktisk vara både glad och ledsen på samma gång. Man kan t o m vara tacksam och ledsen samtidigt.

Jag är jätteglad  över denna makalöst fina novemberdag då jag pallade intervallpasset jag hittat på (6 x 5 minuter + 10 x 60-30 sekunder + upp- och nedjogg), hittade en fin brygga med stege så jag kunde sprada, fikastunden med mamma, Ulf och Sheila, att det var vindstilla ( jag borde köpt en Trisslott!) den vackra vägen till Sats-jobbet och för alla deltagare som fortsatt komma på mina klasser genom åren. 😍🙏🏻

 

Det som gör mig ledsen är att nu är verkligen mina Satspass i Halmstad slut. 😫

Kanske t o m forever på Sats efter över 10 år. Framtiden får utvisa hur det blir…

Tåg-bussresan hem gick finfint och jag hoppas även du ser den extra stora fullmånen.

Kram från Ingmarie

Vilat upp mig

En del vilar upp sig på sina lediga dagar genom att göra så lite som möjligt.
Jag gör helt tvärtom för att orka jobba. Framförallt nu när jag sitter mer still än tidigare.

Efter att lyan städats drog jag iväg utan några större förhoppningar om pigga ben. Ärligt talat var jag inte ens särskilt sugen på att springa men just där och då var det enklast och jag var sugen på bad i fina Viken. A till B-löpturer är min favvo oavsett hur benen är.
I går ville jag kuta men benen var bly. I dag var jag osugen men jäklar vad benen pinnade på!
Hur förklarar man sånt?

Tog en omväg via Kungshult, Laröd och Kulla Gunnarstorp. Slottet är förresten nog fortfarande till salu om man har några buntar pengar över. Jag hade varit jättenöjd med att bara få gå in där!

Och badet… Underbart såklart! Ganska exakt 10 grader för den som undrar så coldswim-säsongen är nära nu!

Eftersom vi firar 24 år tillsammans lyxade vi till det lite med att äta lunch på Linneaträdgården. Alltid mysigt och gott!

Trots mat, massor av kläder och rumpvärme i bilen frös jag som attan plus att jag hade en massa energi över så jag drog till gymet när vi kom hem. Vi kan väl säga som så att sen frös jag inte längre….

Finalen på denna (celebration)söndag blev ”Höstljus” på Sofiero.
Vi var där förra året också och älskade det. I år var det minst lika fantastiskt och extra coolt att månen höll oss sällskap. Det pågår några dagar till så gå om du kan annars får du snällt vänta tills nästa år.

Hur har din helg varit?

Kram från Ingmarie

Skrylle och Billebjer

Skrylle naturvårdsområde ligger en bit utanför Lund och är en oas för alla som gillar friluftsliv. Det finns massor av slingor att välja mellan och även MTB-banor, ridstigar, lekplats, naturum, restaurang/café och möjlighet till dusch.

Vi har varit där ett flertal gånger nu men då oftast i samband med något organiserat evenemang. Dvs man har bara följt efter.

I dag skulle jag spring-roa mig själv medan Anders gick en egen runda.
med facit i hand så borde jag ha fattat att jag borde ha vänt men du vet hur det kan vara. Jag hade bestämt mig för ett håll med några extra avkrokar och då hade hjärnan tydligen svårt att tänka om trots att jag ganska fort märkte att markeringarna i princip bara syntes från ett håll och det var inte det hållet jag valt.

Av de drygt tre timmar jag var ute så sprang jag knappt två och kollade sen karta/letade markeringar resten av tiden. Flera gånger fick jag vända och springa tillbaka för att liksom komma på rätt bana och en gång blev jag hänvisad ut i en kohage med minst 25 råmande stora kossor precis där (ko)stigen gick. Det är mycket möjligt att de inte brydde sig om svettiga löpare men just där och då ville jag inte testa om det stämde utan vände och klafsade tillbaka i gyttjepölarna.

Men hur kasst det än var markerat och hur många gånger jag än må ha stannat så var det makalöst fint!

Nästa gång, för självklart blir det en nästa gång, så ska jag springa åt ”rätt” håll så jag slipper bli frustrerad. Anders gjorde som man skulle och fick en kalasfin runda.
Det tycker jag är bra!
Maten på restaurangen är väl kanske ingen gourmet-upplevelse men vego-utbudet var helt ok och det var både gott och mättande.

Bara några kilometer bort ligger Billebjer stenbrott. Förra gången jag badade där var det på väg mot sommar och värme. I dag not so much men det betyder också att jag hade hela stället för mig själv och att det var så där härligt uppfriskande.

Kram från Ingmarie

Ont men som ny

Vet inte hur många gånger jag fått ( den ibland lite förvånande) frågan om jag kan få träningsvärk.

Såklart jag kan!🤪

Det kan alla om man vill. Gör nya (fysiska) övningar och ta dig an nya utmaningar så får du ganska garanterat belöningen dagen och dagarna efter.
Som jag gjorde i går.
Det resulterade i väldigt ömma muskler i dag så det blev  en väldigt långsam runda utmed havet i morse. Jag gillar det jättemycket! 🤩 Då vet jag att jag både gjort rätt och utmanat min kropp till utveckling. Det tycker jag är en superfin belöning.🤩👌

Liksom den goda lunchen på Brocktorpsgården tillsammans med min vän Karin.😍 Det är förresten min second favvo i stan efter Lugnet.

Innan jag for hem har jag unnat mig lyxen med ett besök hos världens bästa frissa.  Det sker ju inte så ofta, typ två gånger/år, och jag är alltid lika nöjd efteråt och känner mig verkligen som ny. Som du vet varar ju en nyfriserad skalle inte särskilt länge men jag ska minsann njuta så länge det går!😄

Före..

Under tiden…

Och efter!

Kram från Ingmarie