Söndags-lyx

Nu är ju allt som bekant relativt men med mina mått mätt så har det varit en riktigt härlig chill-söndag.

Efter morgonyoga på terassen, frukost och städ så drog jag till gymet. Söndag förmiddag = gott om plats och jag hade det mesta för mig själv. Inga som satt och dumglodde i telefonen och därmed samtidigt ockuperade det jag ville ha. Himla bra!
(För övrigt undrar jag varför man gör det. Glor i telefonen alltså. När man tränar ska man väl träna?)

Sen hem för att packa bilen och en färd till Saxtorpsskogen där vi gick en jättefin 6 km runda. Vinden var rejält hård men solen värmde så det gick verkligen ingen nöd på oss. Hela området är en oas men vet man inte om den är den lätt att missa trots att det ligger precis vid E6an och det t o m är skyltat därifrån.

Det är även här Saxtorpssjöarna ligger. Utan tvekan ett av de bästa simställena jag vet. Vackert, det går att simma (nästan) hur långt man vill och det är säkert för det finns ingenting som är drivet av en större motor än en människa.
Vattnet var underbart och t o m Anders låg i en bra stund. När han väl kom i vill säga. Vägen dit kan vara väldigt lång om jag säger så…

På tal om ett av de bästa så är det också perfekt för att bara hänga och äta medhavd matsäck.

På hemvägen blev det storhandling och väl hemma gjordes det både mat och matlådor. Inte så märkvärdigt som det låter för jag gör oftast olika slags sallader och rawfood så här års. Tycker det är jättegott!

Kram från Ingmarie

Party-dax

Det var förvånansvärt mycket folk i simhallen i förmiddags men det är ändå ytterst, ytterst sällan trångt om man jämför hur det kunde vara i 08a land efter kl 16. Två pers på en bana är ju faktiskt typ som att ha egen bana. Åtminstone om den man delar med har simvett vilket tack och lov min ”delare” hade i dag. 1800 m fördelat på insim, 2x 400m + 2 x200 m + 2×100 m + drills/avsim.

Sen drog jag söderut. Mot min typ av party.

Egentligen är själva festen först  i morgon men jag började redan i dag med ett pass som på tavlan inte såg så märkvärdigt ut men som IRL var en pulshöjare i kubik! Dvs sjukt svettigt och sjukt skoj!

Under två (ynka) månader har Skånetrafiken ett riktigt billigt sommarkort som jag ska maxnyttja även denna sommar. Efter helgen har jag redan sparat in det! Hur bra som helst. Passade därför också på att ta bussen till Ribban för ett kvällsdopp och picknick vid havet. Blåsigt men ljuvligt!

Kram från Ingmarie

En till….

…fantastisk (sommar)dag!

I dag blev äventyret lite norrut mot Förslöv och Hålehall Strövområde där Catrine tog mig runt på en jättefin 15 km runda.
Grusvägar, trail, en massa backar, makalöst vacker skog och t o m en tupp minsann.

Medan vi hade roat oss där så hade Anders gått ett gäng kilometer och Johan lyft vikter på ”sitt” gym så alla var badsugna. Eller nu ljög jag för egentligen var det bara jag och Catrine som ville men när de där andra två väl var i så ångrade de sig (såklart) inte.

Catrine och Johan bor fantastiskt fint och vi fick njuta både av solen på deras altan, jättegod mat och deras sällskap resten av eftermiddagen/kvällen. Så himla lyxigt!

På vägen hem blev det en liten omväg till Västersjön utanför Hjärnarp. Jag har badat där en gång innan, på vintern, och jag minns att det blåste då också men har jag bestämt mig så har jag och även om det var en superkort simtur så var den jättehärlig!

Jag må gilla vinterbad men det här att slippa tretton lager kläder och att slippa frysa är paradiset för mig.
Livet är så ofantligt mycket enklare då!
Från nu har det dock vänt och det vankas snudd på höstväder men med hjälp av de här senaste dagarna så känner jag mig ”upptankad”.

Kram från Ingmarie

Midsommardagen 2025

Om gårdagen var fantastisk så var i dag magiskt fantastisk! Så som det faktiskt alltid blir när man får hänga med Anna och Fredrik och extra mycket när man dessutom ses i deras fina sportstuga.

Anna bjöd mig på en 18 km löptur inklusive ”Jakten på Gullspira”. Om du aldrig varit vid Hovdala slott och upplevt omgivningarna så rekommenderar jag det verkligen! Har du varit där så vet du.

Vi hittade orienterande Fredrik i skogen! Anders roade sig med kartan på annat håll

På andra sidan sjön fanns det tydligen varningsskyltar om att man inte skulle bada pga någon alg men hur skulle vi ha kunnat låta bli?

Gissa om det satt finfint med mat efter detta? Galet gott!

Ove och Bertil var förstås också där och lyllos oss som snart ska få låna dem!

Många timmar och många samtalsämnen senare for vi hemåt. Med en omväg för jag hade inte fått nog av sjö tydligen… Jag var dock för lat för att ta på mig våtdräkten så det blev årets första OW-sim utan våtdräkt. Inte långt men så himla härligt!

Kram från Ingmarie

Midsommarafton 2025

Vet inte om mitt minne är ovanligt kort men tack och lov för bloggen för jag var tvungen kolla vad vi gjorde förra året på midsommarafton.
Den blev inte riktigt likadan men bra nära.

Inga intervaller men en skön löptur i skogen där Anders också härjade runt.

Storhandling blev det och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när kassörskan frågade om vi ville använda våra 25 kr rabatt. Kändes som ett skämt när notan var på nästan 2000 kr!

Nåja, nu är kylen proppad och vi kommer inte vara hungriga på vårt planerade äventyr i morgon.

Första picknicken blev vid havet med utsikt över sundet och en del av Fria bad. Älskar att hänga där!

Ingen aning om vad det är för lyxkryssare men stor var den!

Havet var jätte-guppigt men i dag var jag laddad att möta de där vågorna! hade dessutom dragit med mig allt 8igen) och ville inte behöva åka hem med min nya fina våtdräkt utan att ha testat den. Ingen minns en fegis du vet. Det var skitskoj och jag njöt verkligen! Våtdräkten må ha varit snordyr, t o m mycket dyrare än att storhandla, men så värd det! Dessutom har man ju den kvar och får på så vis mer ut för pengarna. Maten försvinner ju liksom…

Nästa picknick blev precis som förra året på Fredriksdal som är ett annat favvo-ställe här. Tänk att vädret var med oss även detta året!
Mysigt, vackert, stämningsfullt och roligt. Vi provade att gå på styltor och en sak är säker. Att kunna det är en färskvara. Jag kunde gå kilometervis när jag var liten men not so much nu om jag säger så. Anders var betydligt bättre, säkrare och modigare! Skoj var det i alla fall!

Hoppas du också har haft en fin afton!

Kram från Ingmarie

Ditten och datten

Man vet att man gillar sitt extrajobb när man reser tre timmar t o r för att jobba en. Eller så är man bara korkad.🤪 Men tåget funkade minsann prickfritt både dit och hem!🥳

Hemmajobbet, alltså inte hemma-hemma utan Helsingborgsjobbet, är betydligt smidigare på det viset. Vacker cykelväg hela vägen från dörr till dörr och det tar max 20 minuter one way. Ändå blev det lite tajt i går och jag hann bara med ett kort gympass. Men bättre än inget! 😀

I dag blev det bättre trots den där resan till-från Halmstad för att ha Yin yoga.🙏🏻

Först efterlängtad härlig simning. Önskar förstås det hade varit i en utebassäng ( havet var för crazy) men det var i alla fall gott om plats och passet gick bra. Insim+ 6 x 200 m + 2 x 100 m + 4 x 50 m + avsim med drills = 2000m 💪🏻🏊🏻

Eftersom jag skulle missa Performance strength passet i kväll i Helsingborg så körde jag eget innan. Det nya blocket blir fokus marklyft. Min favvo!

Havet må ha varit crazy, någon får gärna stänga av den där fläkten, men när jag kom tillbaka hem flög det där badviruset på mig så då är det bara att lyda trots att jag saknade både badkläder och handduk. Underkläder + en extra tröja att torka sig med funkar lika bra!

Hemma alltså. Visst har jag sagt att jag älskar att bo här?

Kram från Ingmarie

 

Sommarschema

Första juni betyder på något vis att sommaren officiellt har börjat och det brukar även gälla scheman. Jobbar man inom vården så är det samma visa varje år. Anställda vill ha sin semester och ledningen är chockad för patientflödet tar inte semester. Typ.

Gym och träningsställen brukar också ha andra scheman av ungefär samma anledning men det drabbar ju liksom ingen även om det kan vara tråkigt att inte ha så stort utbud att välja mellan.

Sats har redan gjort en del ändringar på sitt schema vilket betyder att det ”bara” är Performance HIIT på måndagar och styrkan är i stället på torsdagar här i Helsingborg. Trist för mig eftersom jag sällan kan på just torsdagar…
Nu är jag ju bra på att roa mig själv så jag körde lite egen styrka innan klassen i dag.
På gott och ont.
Gott eftersom jag var bra uppvärmd och inte behövde någon ”startsträcka” för även om uppvärmning ingår så brukar det ta sin lilla stund innan min kropp helt har fattat att det är fullt ös som gäller på ex HIIT-passen.

Ont eftersom passet var snortufft för både hjärta, lungor och muskler. Jag dog nästan på slutet! Haha. Men  i ärlighetens namn är det ju faktiskt därför jag går på pass. För att låta någon annan bestämma så jag verkligen kan maxa!

Simhallen har öppet som vanligt men det är färre klasser både i bassängen och på deras gym och ffa är det inga skolor som ockuperar. Väldigt skönt om du frågar mig. Helst hade jag velat att det fanns en bra utomhusbassäng (förutom havet) men det verkar inte ha någon prioritet i denna staden. Trist.
2000 m i egen bana är dock inget jag kan klaga över!

Märker du av sommarscheman?

Kram från Ingmarie

Andra val

I dag gick Stockholm marathon och en gång i tiden var det en av de viktigaste dagarna på året för mig. Numera bryr jag mig ungefär lika mycket som jag bryr mig om vem som spelar i allsvensk fotboll eller har finast gardiner….

Jag kan såklart heja på de vänner som springer men jag har absolut noll längtan av att vara med själv. Dessutom tycker jag att de valt en mycket märklig sponsor detta året.
Voltaren!
Det är ju en av de sämsta grejerna man ska använda i samband med löpning. Hur tänkte de där egentligen? Men jag antar det helt enkelt bara handlar om pengar…

Hur som helst, visst är det både häftigt och lite konstigt ändå? Hur man förändras och ändras. Hur något som varit jätteviktigt i ens liv plötsligt inte betyder ett smack. Men vem vet. Jag kanske får för mig att springa loppet en gång igen.

Jag valde annat i dag som verkligen betyder något för mig!

Först en löptur i skogen. Hade pigga ben en hel timme sen dog de den sista kvarten. Vet i sjuttsingen vad som hände. Jag känner mig i alla fall glad och stolt över min t-shirt!

Tog en snabb dusch när jag kom hem innan jag och Anders cyklade till Sofiero Slott. Det är alltid mysigt och fint att vara där och just i dag ville jag framförallt dit för att se de tusentals blommande rhododendron.

Det är svårt att förklara skönheten för någon som inte har varit på plats. Sofieros rhododendron måste upplevas på plats.
Sofieros historia med rhododendron sträcker sig tillbaka till början av 1900-talet när Gustav VI Adolf påbörjade sin samling. Han insåg att parkens två raviner, som löper på båda sidor om slottet, har idealiskt klimat för just rhododendron. Det är både lä och alldeles lagom skugga från trädkronorna ovanför. Dessutom är jordmånen sur och det rinner vatten ända ner till havet.

Det var tur vi inte väntade för då hade allt varit förbi eftersom tiden för blomningen inte är så lång. Vi hade fika med som vi njöt av i solen och jag som tokälskar blom- och jorddofter höll på att andas ihjäl mig. Makalöst härligt!

Väl hemma igen packade jag bilen och for norrut för en kort Halmastad-visit eftersom jag ska vara på Galleri 70  i morgon. Kom gärna och hälsa på!
När jag nu hade bil så passade jag såklart på att åka till en av de vackraste sjöarna jag vet.
Torvsjön.
Eller vad tycker du?

Blev den längsta OW-simningen hittills i år och jag dog nästan lyckodöden!

Kram från Ingmarie

Gnetigt

Om nu någon tror att det alltid är plättlätt för mig att springa så tror den personen väldigt, väldigt fel. Jag, precis som alla andra, har bra och mindre bra dagar men så länge jag inte har ont och/eller är sjuk så ser jag ingen anledning till att inte göra det jag tänkt.
Som i dag.
Jag såg verkligen fram emot ett lite längre pass men så fort jag började springa så kände jag att benen var blytunga. Men jag stretade på i den fart som kändes ok. Genom skogen mot Kungshult och Laröd.

Efter en dryg timme så vände det ändå lite och det var egentligen ”bara” att fötterna gjorde ovanligt ont. Tog mig förbi fina Kulla Gunnarstorp och vidare mot Domsten för att ta Skåneleden tillbaka. I medvind och sol! Underbart!

För att sluta på 21 km fick jag springa några rundor runt huset. Hoppas grannarna hade annat för sig än att kolla ut genom fönstren. haha!
Det må ha varit slitigt i början men jag tänker att det bygger pannben och det blev ju faktiskt lättare efter hand. Ibland är det ju så oavsett vad det gäller och man kan ju inte ge upp vid varje liten uppförsbacke eller hur tänker du?

Förutom mat som återhämtning så fick jag finsällskap i havet av Camilla som är på besök från 08a land. Guppigt som attan och bara kort men roligt, uppfriskande och garanterat mjumma för trötta ben!

Nu kommer jag sova gott och bli redo för fredags-jobb.

Kram från Ingmarie

Också en slags återhämtning

Första helg-jobbet är avklarat men egentligen vet jag inte ens om jag kan kalla att vara på Galleriet för ett jobb. Det är nämligen totalt stressfritt och väldigt lättsamt. Fatta mig rätt, jag klagar inte för det är en väldigt skön kontrast till mina andra jobb. Kommer vara där den 1/6 igen om du vill hälsa på!

Tanken var att vila benen så mycket som möjligt i dag och det började i alla fall bra. Simmade så långt jag hann innan vattengympan skulle börja och körde vattenlöpning resten för det fanns det plats för i bassängen. Har inte helt fattat varför de inte kan behålla åtminstone en simbana men det var ju liksom bara att gilla läget trots att jag betalat dyra 95 kr bara för att just få simma….

Sen tog jag mig till gymet på kvällen. Det var då min vilabenen-ambition på något vis glömdes bort…
Men skoj hade jag!

Jag tror å andra sidan att massor av god mat och härliga skratt med familjen var den bästa återhämtningen jag kunde få idag. Underbart och jag är så himla tacksam!

Kram från Ingmarie