Söndags-kontraster

Eftersom det var midsommar-dagen i går så hade vi bestämt att löpträningen på Majoren fick bli i dag i stället. Inte för att jag egentligen tror det hade spelat någon roll för här snackar vi om människor som tränar oavsett dag, afton och väder.
Jag var rädd att dagens pass skulle vara lite för tufft (7 x 550 m + 10 x 30-15 sek) men inte ett endaste gnäll hördes utan det vara bara leende, en massa jäklar anamma och peppande.
Tvärtom så var det flera som sa efteråt att det tyckte det var bra att det var jobbigt.
Crossfit-människor alltså. Så himla härliga!

En total kontrast till denna svett-och mjölksyra-fest var Yoga-eventet jag var på i kväll. Det är Internationella Yogadagen i dag så vad kunde då vara bättre än vara med på detta?
Två timmar med kundalini-yoga, somabreath och Gongbad ute i solen med utsikt över havet. För att förhöja känslan och stämningen använde vi sk ”silent hörlurar” så det enda man hör är musiken och instruktörens röst. Gongbadet var dock helt ”live”.
Helt magiskt härligt!
Hoppas verkligen det blir tillfällen!

De fina instruktörerna Annecharlotte, Helene & Merethe

Och ja, naturligtvis hojjade jag ner till havet för ett dopp efteråt. Hur skulle jag ha kunnat låta bli?

Kram från Ingmarie

Min första hela Hyrox(simulering)

Det här att vänta till ”sen” är egentligen en väldigt oklok sak att göra.
Man vet ju inte ens om man får ett ”sen”!
Inte heller är det särskilt ofta man är helt ”redo” eller fullt förberedd.

Så med det i minnet frågade jag min Hyrox-proffsiga vän Åsa för några veckor sedan om hon ville följa med på en simulering i Kristianstad och det ville hon!

Jag kunde inte få en bättre ”förstagångs-partner” för Åsa är proffs på Hyrox, stark och snabb och dessutom en av de snällaste jag vet. Dvs även om jag helt skulle braka ihop så hade hon fortsatt peppa och få mig att tro att jag var världens bästa för sån är hon.

Jag var märkligt lugn när vi åkte dit men när vi kom fram och jag såg den där spiraltrappan vi skulle ner för inför varje löpning och sen trappan vi skulle uppför innan varje station fick jag snudd på mjölksyra utan att ens röra mig.
Och svindel!

Vi var i god tid och pga” tekniska missar” fick vi starta sist av alla. (De släppte iväg alla med 5 minuters mellanrum.)
Det var en av de mindre bra sakerna med just detta event. Återkommer till det.

Vi hade bestämt innan hur vi skulle dela upp det hela men som alltid när man kör par så måste man kommunicera. Är den ena tröttare än den andra får den som är piggare göra lite mer och man får anpassa farten efter den som är långsammast.
Min svaghet är ffa burpee broadjumps och wallballs och även om jag har förbättrats så  finns det en gigantisk förbättringspotential om jag säger så…

Som alltid innan ett lopp vill jag bara få börja så jag liksom vet hur kroppen är och vad jag har att ”deala” med. Sånt kan jag sällan känna på uppvärmningen nämligen.

Spiraltrappan var inte så farlig som den såg ut och det bra med den var att den tvingade oss att ta det lugnt direkt efter stationerna.
Trappan upp märkte jag nästan inte av! Däremot blev det extremt halt på vissa ställen eftersom det regnade en stund men efter första varvet blev jag proffs på att torka av skorna i raketfart på mattorna innan hallen.

Så här är det fördelat för dig som inte vet.

Löpningen kändes förvånansvärt bra. T o m efter utfallsstegen!
Stationerna betades av en efter en och jag kan ärligt säga att jag älskade varenda sekund! Det är en svettfest utan dess like!

Åsa hade tippat att det skulle ta 75 minuter för oss. Jag 90. Det blev 74,5! Nu är en simulering inte riktigt detsamma som en ”riktig” hyrox där ”Rox zone” är betydligt  längre. Å andra sidan har man inte heller de där trapporna på en riktig.

Oavsett så är jag sjukt glad och tacksam över att ha fått göra detta i dag med Åsa och jag längtar redan ihjäl mig efter nästa gång!
Börjar t o m fundera på om jag ska testa en solo!

Det blir ju också väldans roliga Garmin-figurer..

Det som var trist var bl a det där att det var så utspritt. De första hann ju bli både klara och kört hem innan vi var klara så vi hade ytterst få som hejade på oss. Man hade heller ingen samling med genomgång innan utan det fick vi lista ut själva. På en riktig Hyrox följer allt en mall men här var stationerna utplacerade lite överallt.
Man började även plocka ihop innan de sista var i mål och det är BIG BIG NO NO att göra så!
Vi blev heller inte ens serverade vatten utan man fick se till att ha en flaska placerad på så bra ställe som möjligt. På många av stationerna var det ingen som kollade om vi gjorde rätt vilket är ett grundkrav för att inte få straff/bli diskad.
Med tanke på att vi betalade nästan 800 kr för detta så var det uselt! Vi var flera som tyckte samma och jag har mailat dem men inte fått svar.

Nåja.
Skoj var det i alla fall och jag vet exakt hur det ser ut runt den där byggnaden efter att ha kutat runt 2 + 16 varv där!

Som du kanske vet är jag ju ganska bra på att hhitta badsjöar och i dag var inget undantag.
För dig som inte vet kan jag berätta att Sparrsjön i Bjärnum (du får Googla) är en gömd liten pärla!

Helt vindstilla, lätt regn och bara vi där. Alltså som vi njöt!

Nu är jag i Halmstad för några dagars jobb. Avslutade dagen med Body Balance som bästa Nina höll i . Jag hade plättlätt kunnat vänja mig vid att sluta varje dag på det viset!

Kram från Ingmarie

 

 

En ny fyrling

Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Det blir ännu bättre!

Istället för ”bara” tre pass i dag blev det fyra. Det sista var ”tack vare” Kajsas dotter som påminde om hur bra kvällens crosstraining är. Sånt går jag ju liksom igång på direkt!

Men jag började med en härlig löptur tillsammans med Lisa. Alltid lika roligt att ses och fortsätta prata där vi slutade förra gången och vädret alltså! Snacka om att ha prickat rätt helg!

Sen bara fortsatte det roliga tillsammans med Kajsa.
”Load&HIIT” är min favvoklass hemma men här blev jag tyvärr lite besviken i dag för det var lite väl mycket teknikfokus på första delen. Men trött blev jag ändå av den andra halvan!

Nästa var på SoFo och vi gick dit för att njuta av den sköna vårsolen. Yin Yoga i värmesal är verkligen ljuvligt och om det var den eller den lilla ”lunchen” i solen som gjorde susen vet jag inte men jag kände mig plötsligt oväntat pigg och liksom ”omladdad”.

Jag har varit på Katarinas crosstraining-pass innan och de är minst sagt intense. I dag var inget undantag och det var nära på att jag inte kunde ta mig upp efter den sista burpeen. Sjukt skoj och timmen gick sådär rasande fort som den gör när man har roligt.

Så här belönade vi oss. På allra, allra bästa sätt om du frågar mig!

I morgon åker jag hem igen men jag ska minsann roa mig in i det sista!

Kram från Ingmarie

En slags återhämtningsdag

Har haft en ledig dag som kändes lite extra välbehövlig just nu. Det är lite mycket om jag säger så. Övertiden växer med allt för snabb fart och att få rast är mest undantag än regel känns det som.
Tråkigt och jobbigt.

Men när jag är ledig älskar jag mitt jobb. Haha!
Onsdag betyder ju favvopasset Load&HIIT och det vill jag verkligen inte missa även om jag redan innan vet att det kommer bli snorjobbigt. Fast det är ju också därför jag gillar det!
För att vara rejält uppvärmd började jag med 20-25 minuter progressiv löpning på hamsterbandet.

Passet såg ut så här och det kändes minsann precis överallt efteråt! 81 burpees  och lika många marklyft måste vara något slags rekord för mig!

Avrundade med ännu lite mer löpning. Uppvärmning + 16 x 60-30 sekunder + nedjogg.
Precis allt var roligt och kändes riktigt bra! Vänsterfoten protesterade lite på slutet men jag väljer att blunda och inte bry mig om det just nu.

Att träna är en slags belöning för mig men jag har även en massa andra sätt. Som att tillbringa några timmar på fina Pålsjöbadet med bastu och is-bad. Ljuvligt och jag blir 100% både återhämtad och avslappnad.

Hur laddar du upp batterierna bäst?

Kram från Ingmarie

Fredagstriss

Om inget oförutsett händer är jag ledig ända till måndag!
Hurra!
Så just nu älskar jag mitt jobb. Haha!

Mitt kort på Aktiverum går ut nästa vecka så jag passade på att vara med på ett av mina favvopass där. Warm Yindaliniyoga är magiskt och just den och de andra passen i värmesalen kommer jag att sakna. Kanske köper jag ett ”riktigt” kort någon gång men helt ärligt gillar jag Sats för mycket för att byta.

Det jag dock köpt är ett nytt 10-klipp på simhallen. Första klippet gick i dag. Med tanke på hur vädret är så känns det som jag kommer behöva ett till när detta är slut.  Jag tror banne mig hela Sverige är täckt av snö  och har minusgrader nu och i övriga Europa är det också snorkallt.
Hallå klimatkrisen! Var är den där värmen ni tjatar om?

2000 m blev det och trots att det ”bara” är 2 veckor sen sist så kändes det allt lite extra i musklerna. ”Use it or lose it” som sagt var.

Hade inte tänkt göra mycket mer träningsmässigt men efter lite mat och en megakort tupplur blev jag hastigt och lustigt gym-sugen!
Är det fredag och ledig dag så är det och vill man så vill man.

Inga pass har varit direkt hårda men alla har varit roliga och känts bra och det är väl det viktigaste?

Kram från Ingmarie

Is-vindar

Trots att det ”bara” var någon ynka minusgrad, och sol, i dag tyckte jag vinden var som isbitar som flög på mig.
Blev inte ens varm på första passet på Aktiverum trots att jag tyckte jag tog i som bara den.
Det andra var Inside flow yoga i värmesalen så då blev jag i alla fall upptinad.

Jag älskar verkligen den där Inner flow yogan även om den emellanåt är ganska svår för det är som en slags ”dans-yoga”. När man (jag) fattar flowet är det verkligen underbart! Om du undrar över de röda prickarna så är det rester av glitter. Det är ju snart nyår!

Men tillbaks till kylan. Jag var egentligen inte alls sugen på att bada, så hemsk tyckte jag is-vinden var, men så såg jag himlen…
Det räckte tydligen för att väcka badviruset till liv och sen var det liksom inte lönt att försöka motstå.

Rent krasst var det ju faktiskt varmare i vattnet.

Och en sak är säker oavsett.
Man ångrar aldrig ett bad.
Aldrig!

Kram från Ingmarie

Så var julen slut

Blev en liten tur i skogen i går också innan jobbet. Fantastiskt fint ljus, fantastiskt vackert, fantastiskt nog nästan vindstilla (igen) och även en fantastiskt seg kropp.

Jobba extra-sena kvällar sliter lite mer på mig nu för tiden har jag märkt men nu är jag (förhoppningsvis) ledig i fem hela dagar! Eller fyra i skrivande stund för den första är snart slut.

Började första lediga dagen med ett jättehärligt Yindalini-yoga pass inklusive Gong-bad. Vilken grej det är! För mig blir det nästan alltid som en (imaginär) resa ut i rymden.

Var osäker på om simhallen skulle vara en bra idé med tanke på röd dag och skollov men jag chansade och det var tur det för det var både helt ok med plats och jag fick ett härligt pass plus lång tid i bastun. Tror det var precis vad jag behövde!

Nu i kväll tog vi hojjarna ner till city och Söder för att kolla på bio.

Det var typ arton evigheter sen sist. Jag har faktiskt bojkottat dem tills nu för under den sk pandemin fick man inte gå på bio om man inte tagit de där sprutorna. Liksom på en himla massa andra ställen. Idiotiskt såklart för med facit i hand vet vi ju att vi ”foliehattar” hade rätt på exakt alla punkter.

Men nu hade vi ett presentkort som går ut om några dagar och det vore ändå lite dumt att låta det brinna inne.
Det blev Regnmannen med bl a fantastiska Robert Gustafsson och Jonas Karlsson. Alla skådisar var bra men de var outstanding!

”Den buttre Ingmar lever ett inrutat liv i en liten småländsk by. Hans hustru gick bort för några år sedan och han har börjat tappa relationen till sin dotter Erika. Det enda han har kvar är den irriterande, frånskilde grannen Burman och hustruns rosor, som egentligen är det enda han bryr sig om att vårda.

Till råga på allt är det den varmaste och torraste sommaren i mannaminne. Alla väntar på regnet som aldrig verkar komma. Men genom vad som kanske är ett underverk, kanske bara ren slump, får Ingmar äntligen spela huvudrollen i något som kommer att förändra inte bara hans liv, utan hela byns tillvaro eller, ja, kanske rent av hela världen.”

Vi gillade den väldigt mycket och jag längtar massor till sommaren nu!

Kram från Ingmarie

När man inte kan stå emot

Jag hade inte tänkt att det skulle bli något havsdopp i dag. Tyckte liksom jag hade blivit tillräckligt blöt av först ett Yindalin hot yoga pass, ett sim pass och ett HIIT-pass.

Yindalini yoga innan simning och simning innan HIIT verkar förresten vara en ruskigt bra kombo och ordning för jösses vad bra det gick! Med mina mått mätta alltså.
2000 m sim försvann så fort att jag inte ens märkte att jag börjat och även om pulsen var skyrocket high emellanåt på HIITen så hade jag massor av extra kraft. Underbart!

Men så kom det där badviruset in i huvudet som från ingenstans och då blir det som det blir även om det är både mörkt och sent.
Det var precis lika underbart som jag trodde och hoppades. T o m ännu bättre!
För så är det. man ångrar aldrig ett bad.

Kram från Ingmarie

Två till! Och en ny erfarenhet rikare

Vet inte om du minns eller ens sett det men förra veckan började jag ju om med den där Kinabacken.
Egentligen hade jag inte tänkt köra redan i dag igen med tanke på gårdagen men så sken solen, jag var ledig och vinden låg rätt. Dvs medvind upp och motvind ner. Tvärtom blir en extra utmaning och lite lat är jag allt! Haha!

14 stycken blev det till slut, två mer än förra gången, men jag kan inte påstå att det kändes lika ”lätt”. Nu är det väl i och för sig sällan en barnlek att kuta backe men det kan absolut vara mer eller mindre slitsamt. Intervaller dagen innan var nog som sagt var inte det smartaste men gjort ärt gjort och jag var i alla fall väldans extra nöjd efteråt!

Tog mig hem, svirade om, fixade te i en mugg och sen direkt på hojjen ner till havet.
Rena lyckodöden och min absolut bästa belöning. Lägg till mat och en tupplur så är den maxad.

Eftersom jag fick den där maxade återhämtningen så blev det även en dubbel på gymet.
Först styrketräning där jag bl a dödade benen lite till. Eller gjorde starkare beroende på hur man ser det.

Avrundade det hela med ett  ”Sensing hoy yoga-pass”: Har aldrig testat det innan så det var helt nytt för mig och inte riktigt likt något annat jag gjort. Lugnt och härligt var det och jag kan absolut tänka mig att göra om det!

Har du testat det?

Kram från Ingmarie

Gråflyt

Som sagt var, det är verkligen gråare än grått ute men jag inbillar mig att det lilla ljus som kommer ändå gör gott. Särskilt om man springer i det tror jag.
Så det har jag gjort. Både i går och i dag men ändå helt olika pass.

I går bara lugnt innan ett checkaläget-naprapatbesök och sen ett vansinnigt (oplanerat) långt arbetspass utan rast.
Igen… !
Börjar i ärlighetens namn bli ganska trött på det.

Eftersom jag kom hem långt efter midnatt och somnade ännu senare blev det en ordentlig sovmorgon i dag. Konstigt nog vaknade jag av mig själv och har varit jättepigg hela dagen. Tror bara vetskapen av att jag skulle vara ledig i dag och två dagar till gjorde susen!

Hade bestämt mig för lite intervaller men kände mig lite mesig och liksom skör i själen så tänkte att 10 x 2 minuter fick räcka. De första 3-4 var supersega men så bara släppte det.
Ändrade mig då till 12 st men sen blev det ändå 15.
Kanske var det planeterna som stod rätt, kanske var det den där vetskapen om lediga dagar eller kanske de där Carbon-pjuxen som gjorde det. Vem vet? De sistnämnda vet jag hur som helst gör skillnad även om den är pytteliten.

Bästa belöningen, eller belöningarna ska jag såklart säga, blev de här:

Bad i stilla kristallklart vatten.

Te och gudagod macka på Lilla Bruket.

Och till slut härlig Hot Yoga på Aktiverum. De hade nämligen ett julerbjudande. En månad för halva priset så jag slog till!

Kram från Ingmarie