En udda historia

Nu ska jag berätta en historia som kunnat sluta precis hur illa som helst.

I onsdags fick vi in en duva på vår balkong och först trodde jag det var en av de vanliga som sitter här utanför och att den var sjuk eller skadad för den blev inte rädd när vi liksom ”schasade” på den för att den skulle flyga vidare. Jag tänkte att vi får låta den vara och ställde ut vatten till den.
Men så såg jag att den var märkt på båda benen. En gul och en svart och jag kunde läsa nästan alla siffrorna. (Vågade mig inte för nära för jag har noll koll på hur de fungerar och är med främmande människor.)
Dagen efter var den kvar och hade druckit upp vattnet så jag fyllde på och började googla hur man ska göra med just märkta duvor.
Tack och lov för internet alltså!
Jag bjöd den på sötat vatten, nötter, flingor, korn, frön och allt vad jag nu hade hemma. La en del i blöt för jag ville ju den skulle få i sig så mycket vätska som möjligt. Byggde även ett litet ”hus” som skydd även om det alltid fanns skugga.

Den vandrade omkring men mest satt den stilla och såg fruktansvärt ledsen och ynklig ut. I går mailade jag olika organisationer för att fråga hur jag skulle göra och hur jag skulle anmäla den för någonstans fanns det ju en ägare som undrade vart den tagit vägen. Förstod efter ett tag att den kom från Danmark och kanske det var pga min dåliga danska den inte fattade att all mat var till den..?
För hur mycket jag än försökte så åt den minimalt. I dag har jag varit i kontakt med olika Fb grupper, det finns massor för just försvunna brevduvor kan jag berätta, men även om folk varit otroligt hjälpsamma så var ingen ägare att hitta eller ens vart jag skulle kunna lämna den så den skulle bli glad och pigg igen.

Sen dök Hussin upp.
Som från ingenstans.
”Jag kan hjälpa dig och hämta den” skrev han. Inom 10 minuter var han här och konstaterade blixtsnabbt att det lilla livet var utmattat och behövde få både näring och medicin vilker de skulle fixa. Bara några kvarter härifrån finns nämligen ett koloni-område med brevduvor och det var dit ”vår” skulle få åka för att vila upp sig för att  sen så småningom kunna flyga hem igen.

Wow alltså!
Så mycket jag lärt mig om dessa små krabater på denna korta tid! Måtte den pigga på sig duktigt nu! Jag har snudd på oroat ihjäl mig…

Jag har sprungit en sväng också. På megatrötta ben med galen träningsvärk. Antar det är sen i onsdags..
Spradan satt som en smäck och jag tror minsann den gjorde ett litet underverk med dem inför kvällens fest.

För ikväll var det dax för detta.

Med mig hade jag, förutom alla andra alltså, min fantastiska lek-kompis Camilla som äntligen flyttat hit!

Som alltid sjukt skoj och ett galet tryck. Som vi svettades, peppade och tog i!

Egen DJ!

MUMS!

När allt var klart så drog vi till havet för lite sim och häng. Det här att kunna cykla i svettiga kläder utan att frysa alltså. Så himla underbart! Vi hade inte ens våtdräkt. Love it!

Kram från Ingmarie

 

Ingmarie-väder!

Solen strålar och temperaturen ökar! I alla fall några dagar framåt så gissa om jag passar på att tanka in av allt för att fylla på i kropp och själ.
Anders läste att det kan bli nytt värmerekord på lördag men det tror jag först när jag ser/känner det. Oavsett kommer det bli härligt!
Precis som i dag! Alltså lyllos mig som bor där jag bor.

Gårdagens pass kändes ända ut i underarmarna och fotlederna men märkligt nog gick det riktigt bra att springa lite intervaller.

Det fick dock räcka för i dag. Nu laddar jag för i morgon!

Kram från Ingmarie

 

 

Skönt slippa välja

Träning är min bästa medicin för själen och just i dag behövde jag den extra mycket för att lugna ner sinnet en smula.
Jobbet har nämligen bestämt sig för att krångla till mitt liv så nu är både facket och en jurist inblandat i det hela och jag kommer stå på mig in i det sista.
Fy bubblan alltså.
Fortsättning följer.

Hur som helst varför då välja en aktivitet när man kan välja två på samma dag?

Började med Load&HIIT och där blev dagens första näradöden-upplevelse. Hoppa hopprep är sjukt jobbigt och varken wall-balls eller rodd blir direkt enklare av att ha gjort det innan. Men skoj var det!

Nästa var detta.

Vi kan väl säga som så att ingen kom undan utan att bli genomsvettig och det var inte enbart för att termometern visade rött..

Gissa om detta var extra ljuvligt?

Kram från Ingmarie

Sommarkort

Jag har slagit på stort och skaffat mig dubbla sommarkort på tåg/buss i år. Ett för Halland och ett för Skåne. Galet bra om du frågar mig!
Jag har redan utnyttjat båda och mer kommer det bli så det är väl investerade pengar.

I dag passade jag därför på att springa one way till Viken men jag hade inte fattat att det skulle blåsa motvind så mycket som det gjorde.
Men det var bara att gneta på och kanske det ändå var bra att jag hade en natur-fläkt i solgasset.

15 km inklusive språngmarchen till bussen efter spradan. Som sagt var tur man inte behöver så mycket kläder och ombyte för då hade jag aldrig hunnit. Nu var det bara på med kläderna igen och vidare direkt helt utan att riskera frostskador. Värtmen gjorde att allt t o m hann torka innan jag hoppade på bussen trots att det bara var knappt 1 km till den.
Wonderful!

Så sen blev det ett dopp till här hemma för det var absolut omöjligt att låta bli!

Kram från Ingmarie

 

 

Den bästa tiden

Man kan ju inte annat än älska sommaren, eller hur?
Precis allt blir mycket enklare och tvättkorgen är full bara en bråkdel av gångerna mot på vintern.

När man springer så räcker det med tröja och shorts/kjol. Ja och skor, strumpor och underkläder förstås… Lägg till att det är ljust i princip oavsett vilken tidpunkt man väljer att sticka ut så blir det ännu enklare och bättre!

Köra ex hyrox inomhus är troligtvis bättre på vintern men gillar man att svettas så är det perfekt nu! Och vi kör en hel del av det utomhus också så det blir lite svalka. I jämförelse i alla fall. Hyrox är inget för den som inte gillar svett oavsett årstid.

Bada går som bekant att göra året runt men just nu när det bara behövs en handduk så är det verkligen plättlätt!

Sen älskar jag att det är så mycket färger i naturen, fågelkvittret, dofterna, all färsk frukt och grönt, att det inte är halt, att människor är gladare och öppnare och att vinden är ljummen. Även här på blås-kusten!

Vad gillar du med sommaren?

Kram från Ingmarie

 

 

Söndags-kontraster

Eftersom det var midsommar-dagen i går så hade vi bestämt att löpträningen på Majoren fick bli i dag i stället. Inte för att jag egentligen tror det hade spelat någon roll för här snackar vi om människor som tränar oavsett dag, afton och väder.
Jag var rädd att dagens pass skulle vara lite för tufft (7 x 550 m + 10 x 30-15 sek) men inte ett endaste gnäll hördes utan det vara bara leende, en massa jäklar anamma och peppande.
Tvärtom så var det flera som sa efteråt att det tyckte det var bra att det var jobbigt.
Crossfit-människor alltså. Så himla härliga!

En total kontrast till denna svett-och mjölksyra-fest var Yoga-eventet jag var på i kväll. Det är Internationella Yogadagen i dag så vad kunde då vara bättre än vara med på detta?
Två timmar med kundalini-yoga, somabreath och Gongbad ute i solen med utsikt över havet. För att förhöja känslan och stämningen använde vi sk ”silent hörlurar” så det enda man hör är musiken och instruktörens röst. Gongbadet var dock helt ”live”.
Helt magiskt härligt!
Hoppas verkligen det blir tillfällen!

De fina instruktörerna Annecharlotte, Helene & Merethe

Och ja, naturligtvis hojjade jag ner till havet för ett dopp efteråt. Hur skulle jag ha kunnat låta bli?

Kram från Ingmarie

Midsommar 2026

Dag 20 av sommaren är till ända om man ska tro på det där att den har 100 dagar. Två av dem har varit midsommar och min har verkligen innehållit det mesta.
Även en ny eländes-upplevelse.. Jag återkommer till det för mest har dety varit superduper-bra och underbart!

Började med ett löjligt roligt Team-pass på Majoren i går. 40 st som svettades ihop både ute och inne. Vilket tryck alltså!

Sommar-värme = Ingmarie-väder = strandväder och sim i havet. Jättehärligt!

Men det var också i det där havet eländesgrejen hände. När jag skulle ta ett sista dopp innan jag hojjade hem för det ”riktiga” midsommarfirandet på Fredriksdal kom jag rakt in i en brännmanet och den sköt utan tvekan in varenda tentakel i min kropp.

Fy satan alltså!

Jag vet att man ska försöka skrapa bort trådarna med ex ett kreditkort och det gjorde jag men felet var att jag duschat i kallt sötvatten direkt efter och numera vet jag att det ska man inte göra utan man ska ta saltvatten. Där och då var dock det enda jag tänkte på att komma upp och ifrån den där läskiga grejen.

Vad gör de förresten för nytta? Behövs de ens?

Jag kom i alla fall hem och vi var på Fredriksdal vilket var 3e året på raken och lika mysigt som alltid med promenad i det vackra, picknick och tjohej. Att jag hade annat i huvudet (kliandet och svedan) märktes för vi fick inte med varken tallrikar eller jordgubbar..

Kliandet var dock inte nådigt och jag försökte dämpa det och smärtan med isklampar och sen med x antal varma duschar som jag läst skulle vara bra. Kändes ju si så där med tanke på vattenbristen…
Inte ens dubbla värktabletter hjälpte så denna natten har varit snudd på panikartad. Jag har ändå blivit stungen av maneter i Australien där man verkligen ser revor efter trådarna men det var ingenting mot detta.
Några timmar somnade jag till slut samtidigt som jag låg och liksom masserade mina stackars ben där det var som värst.

Men även i morse kliade det. På ben, ljumskar, armar och baken men det syns liksom inget vilket gjorde att jag började tro jag fått en knäpp i huvudet!
Vi åkte i alla fall till Kullaberg för det jag märkte var att om jag rörde på mig så lugnade det sig en smula.

Över 2 timmar höll jag på upp och ner för backarna med hisnade utsikter, djupa dalar och små avstickare för att kolla på dolda vikar och hemliga grottor.
Vilken oas denna halvö är! Man får dock inte varken ha bråttom eller vara rädd för att bli svettig för terrängen är minst sagt både utmanande och varierande.

Jag tog mig till fyren där jag kunde fylla på vattenflaskan. Anders hade tagit en egen sväng så vi skulle ses i Mölle. Sista biten mellan Ramsvik och Mölle var i princip inte springbar om man inte är född till bergsget men det spelade egentligen ingen roll för omgivningarna är obeskrivbart vackra!

Behöver inte ta några extra trappor i dag i alla fall…

Belöningen väntade i Fågelviken. T o m Anders badade!

För att suga ut det sista av denna härliga dag åkte vi till Höganäs för att spela mini-golf. En rolig och fin bana och jag vann! Förvisso bara med ett poäng men en seger är en seger, eller hur?

Är man så nära havet och det är 25 grader på land och 20 i vatten trots att klockan är 18 då måste man bara bada en gång till.

Fast jag kollade noga både där och i Fågelviken så de där plågoandarna inte skulle förstöra för mig igen.

Kliandet har hållit i sig även om det är 100 gånger mindre än i natt men för att gardera mig har jag köpt hem den största och starkaste AleoVera tuben jag kunde hitta så nu hoppas jag att jag får sova i natt.

Hur har din midsommar varit?

Kram från Ingmarie

 

We´re in!

I går släpptes biljetterna till Stockholm Hyrox i december och jag bokstavligen hängde på ”anmäl-knappen” för att ha en chans.
Så poppis är det nämligen och det faktum att det är så få/land/år gör ju att det blir ännu svårare att knipa en spot.
Smart av arrangörerna förstås…

Och YES! Jag och Kajsa har en plats! Så galet skoj! Tänk att jag som avskyr att planera in lopp långt i förväg har bokat in ett i mitten av december!
Så kan det bli när hjärtat och magkänslan får styra och hjärnan inte har hela bestämmanderätten.

Nu är det ju väldans långt dit och jag hoppas få köra andra race innan dess både med och utan ”styrke-avbrott”. Gäller bara att hitta något som är hyfsat nära när jag samtidigt är ledig vilket inte är det enklaste när det är varannan helg-jobb hela sommaren.

Träna kan jag ju dock göra oavsett dag och det är ju en del av hela grejen. Den största t o m!
Sprang en sväng i solen i förmiddags och körde ett skojigt Hyrox-pass på kvällen. Benen var som två sega pinnar men märkligt nog piggade på sig bara de kommit i gång.

Bada är inte någon träning precis men jag är övertygad om att det påskyndar återhämtningen och det är definitivt balsam för själen eller vad säger du?

Kram från Ingmarie

Annan slags värme

Sommarvärmen vill inte infinna sig så då gäller det för en fryslort som mig att få upp värmen på annat sätt.

Man kan springa t e x.  Blev skönt varm i dag trots att jag verkligen såsade och njöt lite extra av både skogen och utsikten.

Något jag garanterat blir varm av är Hyrox-träningen. Eller varm var underdrivet för jag är snarare över-kokt! Så där så svetten rinner både utmed benen och i händerna. Älskar det!

Efter det där var det knappt att havet svalkade..

Nu hoppas jag på att snart få bli varm av solen!

Kram från Ingmarie

 

Frisk inbillningssjuk

Kan du också bli inbillningssjuk när någon i din närhet är krasslig? Anders har ont i halsen och är allmänt klen och plötsligt trodde jag att jag också var lite sjuk fastän jag inte ens hade ont någonstans.
Det som är ännu mer märkligt är att detta bara händer när Anders är dålig och aldrig om någon annan är det och absolut inte på jobbet trots att patienterna kan hosta och snörvla ut både det ena och andra.

Hur som helst så var jag alltså lite (inbillnings)sjuk i förmiddags när jag skulle ut och kuta. Det var faktiskt nära på att jag tog tempen!
Men om jag är sjuk så är det något annat än rent fysiskt för intervallerna gick hur bra som helst.

3 x (5-3-1) minuter + 15 x 30-30. Tufft pass men det jobbigaste var, som så många andra gånger, nedjoggen! Men  när den är det så vet jag att jag tagit i perfekt mycket.

Springa intervaller är nästan alltid svettigt. Simma i havet är det sällan. I synnerhet inte nu när det är brist på både sol, värme och snälla vindar. Det blev inte många meter i vågorna men de som blev var härliga och jag tror banne mig det var varmare i vattnet än på land.
Hallå sommaren, var är du?

Kram från Ingmarie