Olika himlar

Tandsmärtan har tack och lov lugnat sig. Jag kan fortfarande inte tugga på den sidan för då gör det ont som attan men annars känner jag den faktiskt inte. Hurra!  Den brutala tandisen sa ju att jag kommer ha ont 2-3 dagar från i dag så jag hoppas han har rätt….

Jag var dock väldigt sänkt i går när jag vaknade. Ffa mentalt. Ville bara ligga kvar i sängen och sova, och absolut inte knega, men tog mig till slut ut och till gymet. Som vanligt gjorde det där att jag piggade på mig och det gick hur bra som helst att jobba!


I dag kändes det bättre och jag körde lite fartlek i skogen.

Jättehärligt väder och jag passade på att bara sitta och dumglo en stund. Vet inte hur det är med dig men jag behöver det där emellanåt. Inget som stör och inget som behöver göras.

Bara andas och vara.

Jag är övertygad om att om fler gjorde det i naturen, plus badade året runt, så hade vi haft betydligt friskare befolkning och garanterat färre krig!

Visst längtar jag efter semester (typ JÄTTE-mycket!) men det är som det är och med tanke på att jag får vara ute en del och slipper vara instängd hela arbetspasset så kan jag verkligen inte klaga. Dessutom har jag ju lediga dagar! Bara hoppas de synkas lite med ev sol…

Så här fin var i alla fall min kvällsmats-vy i går! I dag fick jag dock sitta inne för det var helt tvärtemot-väder.

Men kolla kvällshimlen när jag cyklade hem och kom hem!

Kram från Ingmarie

Tand-bakslag

Det går verkligen upp och ner. Livet alltså.
För 1, 5 vecka sedan fick jag äntligen en ny tandkrona efter operationer, en massa fippel och väntan på nya krona eftersom den första inte passade. (!)

Redan när jag fick på den tyckte jag det kändes konstigt och inte alls som det ”brukar”. (Jag har några stycken sen innan nämligen…) Tandläkaren trodde dock det skulle bli bra inom en vecka för det kan ta ett tag innan den liksom ”hamnat på plats” igen.

Well, nu blev det inte så. Jag har fått mer och mer ont och i natt gjorde det så ont att jag var tvungen att ta värktablett för att ö h t kunna sova. Då är det illa!

Eftersom min vanliga tandis har semester fick jag anlita en jour-tandläkare. Fick tid nästan direkt och för att göra en lång historia kort så slutade det med att han fick bända upp kronan och starta en rotfyllning. Denna tandis är säkert jätteduktig men han var inte empatisk någonstans trots att mina tårar rann och jag låg och skakade. Tandsköterskan sa inte ett pip! Fick bara en liten klapp på axeln. Alltså det var bland det värsta jag har varit med om! Helt brutalt vidrigt!

Två grejer var dock ”bra”. Gäller ju liksom att ändå försöka se det positiva… Den ena var att jag tydligen inte behöver vara orolig och min tandis får fortsätta jobbet när hon kommer tillbaka i augusti. En vecka med antibiotika blir det också vilket jag verkligen ogillar.
Den andra ”bra” saken var att jag gärna får träna. ”Det hjälper mot smärtan” sa han.
Visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta där…

Jag var helt slut efteråt men unnande mig först ett besök i min favvo-butik.

När jag väl kom hem igen somnade jag på mindre än en millisekund. Var mer utmattad än efter ett rejält långpass!
Börjar tro att jag är ovanligt klen…
Eftersom jag fick träna så tog jag mig så småningom ut på en kort löptur. Skogen är verkligen helande för både kropp och knopp!

Var även med på ett Crosstraining-pass som var så skoj och jobbigt att jag för ett tag helt glömde bort tand-eländet.

Förutom skogen så har havet en väldigt helande effekt på mig så trots att jag inte hade varken badkläder eller handduk så hojjade jag ner till vattnet för ett dopp. Om du inte redan vet det så går det nämligen alldeles utmärkt att torka sig med en tröja!

Om 2-3 dagar ska smärtan i tanden lagt sig enligt den brutala tandläkaren. Hoppas han har rätt…

Kram från Ingmarie

Tiasdags-äventyr på land och i hav

Ledig tisdag är minst lika bra som ledig måndag. Särskilt när solen skiner!

Jag kände för att springa från A till B men klantigt nog kollade jag inte ordentligt hur vinden blåste. 22 km mellan Helsingborg och Höganäs i motvind gör åtminstone inte jag utan att få slita. Lägg till bitvis med tung sand och benen fick verkligen bekänna färg. Eller snarare kraft. Eller egentligen bristen på power för måndagens lekar kändes allt en del i dem…

Men vem bryr sig när vyerna är snudd på oslagbara, solen skiner och jag fick den bästa belöningen jag kan tänka mig.

Det som slog mig var hur lugnt och öde det var överallt! Jättefint väder men ändå kändes det som att ytterst få var ute. Enda stället med lite liv var i just Höganäs. Om du inte redan vet det så har de ett jättefint bad- och hamnställe med sandstrand, bryggor, omklädningsrum/duschar, möjlighet att låna leksaker och massor av olika slags matställen.
Rekommenderas!
Att kuta hem hade varit ett alternativ med tanke på medvinden jag hade fått men jag valde ändå att ta bussen hem. Det gäller ju att utnyttja det där sommarkortet. Fantastiskt nog så kom jag ända hem på mindre än en halvtimme med bara ett kort byte. Hur bra som helst!

En till anledning till att jag tog bussen var för att annars hade jag inte hunnit hem till nästa lilla äventyr.
Simning med Thea!
Det blev en alldeles vansinnigt guppig historia men 1000 m gnetade vi ihop. Thea är av den verkligen tuffa sorten för hon kör utan våtdräkt! Snacka om att jag kände mig som en klen frys-mes jämte henne…

Kram från Ingmarie

När man tror fel

Höstväder ute, knasig sömn pga sent kvällsjobb i går och tunga ben efter gympasset i går. Kanske inte så konstigt jag inte alls var sugen på att springa i morse…?

Jag har ju dock den där 20-minutersregeln. Dvs jag testar i 20 min och om det fortfarande inte har vänt då så får jag avbryta. Hittills tror jag det har hänt max 3 gånger faktiskt och då har det egentligen varit direkt för jag har haft ont någonstans. (Ffa fötterna.)

Så jag gav mig ut och plötsligt hade jag kutat 15 km utan att jag (nästan) inte ens märkt det!

Så jag säger det igen;
Det går inte att lita på kroppen!

Kram från Ingmarie

Var är sommaren?

Jodå, SMHI lyckades att inte pricka rätt i dag heller. 🤪
Solen kom förvisso men många timmar senare än vad appen visade. Som sagt var. Svårt jobb…🤪😅
För övrigt undrar jag var den där ”extremvärmen” som det har varnats för i flera år har blivit av. Den är då inte här….

Men det är som det är. Springa kan man ju oavsett. Inte ens tokvinden märks i skogen! Förresten, visst har det varit ovanligt blåsigt hittills i år?

Simma var en smula värre. Det var nästan vågor i bassängen! Vis av erfarenhet av att Brottets vatten är av det kyliga slaget så tog jag på mig swimrun-dräkten. Den hjälpte säkert lite men efter 1200 m frös jag så jag skakade så jag gav helt enkelt upp. 😱
Is-och kallbad hjälper tydligen inte för att bli mer kyltålig…

När jag blir så där kall är jag liksom helt rökt. Kan nästan inte ens gå rakt och min teori är att det är för att hjärnan inte får tillräckligt med cirkulation.

Tog mig i alla fall hem, duschade i kokhett vatten, åt och sen somnade jag i soffan under en tjock filt.😳

Men det gjorde susen! Upptinad hann jag med både att fika med min fina vän på stan, gymma, ha mitt yoga-pass och sen tåget hem.
sken solen! ☀️

Var bara lite försenad hem men det var i rättvisans namn inte Öresundståget fel utan pga fulla idioter. Att de vill bli fulla är en sak men att inte visa respekt och bete sig både elakt och vidrigt mot personal och medpassagerare är aldrig ok. Så himla onödigt och tråkigt. Det var nog en himla tur att jag kom direkt från yogan för jag var lugn som en koalabjörn. haha!

Men hem kom jag och som alltid älskar jag denna vyn när vi rullar in mot stationen! Nu vankas en lång jobbhelg.

Kram från Ingmarie

 

 

Svåra jobb

SMHI och de andra ”väder-experterna ”, dvs meteorologerna, lovade rekordvärme och sol precis hela dagen och kvällen.

Naturligtvis blev det inte. Förvisso varmt men inte varmare än i går och absolut inte ☀️ hela dagen. Tvärtom kom det regn två gånger! 😳

Som sagt var, meteorolog måste vara universums svåraste jobb.  T o m svårare än att vara hjärnkirurg! De har ju liksom inte ens rätt i realtid!

Ett annat svårt jobb är att få tågen att gå i tid och ffa att informera. I dag t ex så stod det att det (försenade) tåget till Köpenhamn skulle avgå (söderut) från spår 3a kl 20.07 och det samtidigt som ( det försenade) tåget norrut skulle gå från samma spår. Jag tror t o m en 5-åring fattar att det är omöjligt….🙄

Inget av tågen gick heller den försenade tiden utan ytterligare ännu senare vilket vi inte fick info om och de där som går runt i gula västar där det står ”Fråga mig” på vet som vanligt ingenting.
Jag hade skämts ihjäl om jag hade haft det jobbet och inte kunnat svara på frågorna eller ens kan ta reda på svaren.. Men det är jag det.

Nåväl. Det var i alla fall så varmt att morgonens intervaller blev rejält svettiga. Så där då det sved i ögonen.
Underbart!
8 x 5 minuter med 1 min vila. 1:an var seg, 2-4 starka, 5-6 nära döden ( motvind och svagt uppför), 7 an lätt ( medvind och svagt utför) och 8an jobbig som attan.

Solen kom så småningom och stannade i flera timmar och det blev många sköna bad. Sol + värme + bad måste vara den bästa återhämtningen ever!

Som du vet är jag solcellsdriven så det blev ett crosstraining pass också innan tågfärden norrut. Skoj som alltid!

Tåget tog mig så småningom till Halmstad så nu är jag här på en kortvisit. Blir sapännande att se hur SMHI och Öresundstrafiken ”lyckas” i morgon…

Kram från Ingmarie

 

Privilegium

Tänk att just jag får bo här och kan göra detta innan jobbet! Vilken ynnest det är!
Det har varit svettigt att jobba men i morgon är jag ledig och det ska bli riktigt Ingmarie-väder!
Kram från Ingmarie

Enklare & roligare

Så här fin vy har jag på mitt nya jobb när jag äter kvällsmat. Inte illa va? Dessutom har jag tid att tugga maten. Är vädret dåligt sitter jag förstås inne men fönstervyn är i princip densamma.

Och så här fint var det på löpturen i morse.

Sommar och sommarljus alltså. Jag hade plättlätt kunnat ha det så året runt för livet blir så mycket enklare och roligare då!

Kram från Ingmarie

Brö-loppet!

Jag är ingen party-pingla men det finns vissa fester jag ogärna vill missa. Såna där jag slipper stramande kläder och får bli både svettig, snorig och ha ful-frissa.
I dag var en sån fest med extra allt!
Anna och Fredrik firade 25-årig bröllopsdag och bjöd in till 25 km löpfest!
Tre rundor på olika håll i Malmö med utgångspunkt från deras lya. Med andra ord fick vi inte bara springa utan även fantastisk sight-seeing!

Första turen-gänget

Första rundan gick i Pildammsparken. Inklusive Kärleksstigen såklart. Den är inte jättestor men det går att virrevarra sig till 8 km.

Andra rundan var bl a ut mot Ribban med ett extra fint ekipage så vi fick musik hela vägen. Sjukt skoj! Även med begynnande tunga ben som blev tyngre och tyngre.

Tredje rundan gick in mot stan, på Kärleksgatan, över de nya broarna och genom Slottsparken. Här dog mina ben totalt och fötterna gjorde snoront men med lite, lite lägre fart tog jag mig runt på även denna rundan.

Så här blev det till slut.

Mellan rundorna bjöds det på en massa godsaker och efteråt blev det både pizza och bröllopstårta! Fredrik var orolig att det skulle vara en massa tårta kvar men då hade han glömt att det var hungriga löpare som han bjudit.

Vilken heldag alltså! Vem bryr sig om trötta ben när man får hänga med så många härliga människor, skratta massor, snacka ännu mer och få mat. Dessutom var det både soligt och varmt! Bättre än så kan det ju inte bli, eller hur?

Det blev en varm dag och så varmt att t o m jag blev lite överkokt så det fanns bara en sak jag ville när jag kom hem och hade lastat av mig grejerna.
Hoja ner till havet och b-a-d-a!

Kram från Ingmarie

 

Tips och roliga pass

När vi bodde i Åhus var jag ganska ofta i Bondens skafferi. Det finns här också och jag älskar att cykla dit!
Allt de har kommer från lokala producenter och jag tycker det är jätteviktigt att gynna dem så vi inte helt förlorar våra bönder och odlare och blir helt beroende av industrier utomlands. Dessutom tycker jag produkterna är galet goda, fina och bra!
Allt man behöver finns (såklart och tyvärr) inte där, och det är dyrare, men jag tycker alltid det är värt både ett besök och pengarna!
I dag blev det bl.a jordgubbar, hallon, mjölksyrade grönsaker , tomater och ägg från glada hönor.
Du har kanske också en ”Bondens” i din närhet?

För att kunna handla där, betala räkningar och kunna göra en massa roliga grejer som kostar pengar så är det tur jag har ett jobb. I går började jag inte förrän 14.30 så jag hann både springa en sväng, gyma lite och få behandling av bästa Todd på Bindu. Jag kan inte riktigt förklara vad han gör (du kan läsa här) men jag vet att det händer grejer!

Börja jobba sent betyder också sluta sent men kolla så fin kväll det var i går!

I dag har jag varit ledig. Sen jobbkväll betyder också sovmorgon. Ärligt talat var jag ganska seg men yoga och frukost piggade till mig och jag valde att köra intervaller.
14 x 2 min. De första 5 var pest och pina, hade jobbigt att andas, men sen släppte det tack och lov.

Efter ett (förhoppningsvis) sista besök hos tandis på ett tag så blev det både ett core och ett Performance strength-pass. Core-passet är ”bara” 25 min men en riktig utmaning. Svagheterna blir direkt avslöjade om jag säger så…

Strength-passet är min absoluta favvo och nu är det marklyft igen som jag älskar! Men inte bara det utan även andra övningar för hela kroppen.

Ser faktiskt fram emot träningsvärken i morgon!

Kram från Ingmarie